Protesti Stora Enson yhtiökokouksessa – kansalaisjärjestöt esittelivät maaoikeusrikkomuksiin liittyviä asiakirjoja | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Stora Enson puoliksi omistamaa yhtiötä Veracelia syytetään laittomista maakaappauksista ja ihmisoikeusrikkomuksista.

Stora Enson yhtiökokouksessa keskiviikkona 28.3. Maan ystävien maaoikeus- ja metsäryhmä sekä Maattomien ystävät levittivät nähtäväksi asiakirjoja laittomaan maanhankintaan liittyvistä valituksista ja oikeusjutuista Brasiliassa. Niissä syytetään Stora Enson puoliksi omistamaa yhtiötä Veracelia laittomista maakaappauksista ja ihmisoikeusrikkomuksista.

Asiakirjat osoittavat, että Veracelia syytetään valtion maiden ja yksityisten viljelijöiden omistamien maiden laittomasta omimisesta puuntuotantoon. Jopa Bahian osavaltio hakee korvausta Veracelin väärin perustein hankkimasta maasta.

Tänä vuonna pienviljelijät ovat nostaneet Veracelia vastaan oikeusjuttuja maittensa menettämisestä. Viljelijöiden ja heidän asianajajiensa mukaan Veracel on käyttänyt tilasta erotetun maa-alueen tai jopa toisessa kunnassa sijaitsevan tilan omistusasiakirjoja kaapatakseen viljelykäytössä olevaa yksityismaata.

Asiakirjat kertovat myös, että Stora Enson aiemmista vakuutuksista huolimatta Veracel on sekaantunut pienviljelijöiden väkivaltaisiin häätöihin mailtaan. Kansalaisjärjestöjen käsiinsä saama häätömääräys viittaa siihen, että Veracel ohjeistaa poliisia myös tuhoamaan häädettyjen talot ja viljelykset.

Maan ystävien maaoikeus- ja metsäryhmä ja Maattomien ystävät vaativat Stora Ensoa ryhtymään välittömästi toimenpiteisiin maakaappausten ja oikeusrikkomusten lopettamiseksi sen toiminta-alueilla ja pyrkimään toiminnassaan rehelliseen vastuullisuuteen sekä eettisyyteen ihmisiä ja ympäristöä kohtaan. Ne varoittavat myös taloudellisista riskeistä, joita Stora Enson omistama Veracel maanhankintamenetelmillään ottaa. Vaikka vain osa näistä oikeusjutuista johtaisi korvausvaatimuksiin, ne ja Stora Enson maineongelmat voivat aiheuttaa yhtiölle merkittäviä tappioita.