Plan tukee lapsiavioliittojen loppumista Afrikassa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Plan tukee lapsiavioliittojen loppumista Afrikassa

Plan tukee uutta lakialoitetta, joka tähtää lapsiavioliittojen lopettamiseen eteläisessä Afrikassa yhden sukupolven aikana.

Eteläisessä Afrikassa on hyväksytty uusi lakialoite, jonka tavoitteena on lapsiavioliittojen lopettaminen ja jo naimisissa olevien lasten suojeleminen.

Neljäntoista eteläisen Afrikan maan edustajista koostunut ryhmä hyväksyi lakialoitteen Swazimaassa alkukesästä. Aloite auttaa valtioita luomaan toimivia lakeja lapsiavioliittojen ehkäisemiseksi ja saavuttamaan Afrikan unionin tavoitteen lapsiavioliittojen poistamisesta yhden sukupolven aikana.

Lapsiavioliitto koskettaa maailmanlaajuisesti 70 miljoonaa tyttöä. Pelkästään itäisessä ja eteläisessä Afrikassa on noin seitsemän miljoonaa lapsimorsianta.

Lakialoitteella valtiot haluavat pysäyttää käytännön Afrikassa. Lapsiavioliittojen taustalla vaikuttavat yleensä köyhyys, sukupuolten välinen epätasa-arvo, haitalliset perinteet, uskonto ja tyttöjen heikot koulunkäyntimahdollisuudet. Aloite ohjeistaa ja opastaa päättäjiä ja virkamiehiä kansallisten lakien kehittämiseksi.

Plan on yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa kampanjoinut vuosien ajan lapsiavioliittojen lopettamiseksi alueen maissa.

"Aloite nostaa esiin laeissa olevat epäjohdonmukaisuudet ja porsaanreiät, jotka heikentävät paikallisten viranomaisten ja lainvalvojien rankaisumahdollisuuksia", Plan Internationalin itäisen ja eteläisen Afrikan johtaja Roland Angerer sanoo.

Afrikan mantereella on viime aikoina otettu monia merkittäviä edistysaskelia lapsiavioliittojen poistamiseksi. Heinäkuun alussa sekä Tansania että Gambia ilmoittivat kieltävänsä lapsiavioliitot lailla.