Plan International vaatii koronarokotteen reilua jakamista myös globaalisti | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Plan International vaatii koronarokotteen reilua jakamista myös globaalisti

Jos tehokasta ja turvallista koronarokotetta ei onnistuta jakamaan matalan ja keskitulotason maihin, se voi johtaa merkittävään takaiskuun tyttöjen ja naisten oikeuksissa, Plan International varoittaa.

Lastenoikeusjärjestön mukaan hallitusten tulisi ryhtyä tarvittaviin toimiin sen varmistamiseksi, että kaikki maailman maat pystyvät huolehtimaan tehokkaista immunisaatio-ohjelmista. Ne ovat avain siihen, että globaali koronapandemia voidaan tukahduttaa ja systemaattinen työ rajoitusten purkamiseksi ja taloudellisten aktiviteettien uudelleen käynnistämiseksi aloittaa.

Tytöt ja naiset ovat erityisen haavoittuvia koronapandemian taloudellisille ja sosiaalisille vaikutuksille. Talouden taantumat, työpaikkojen menetykset ja koulujen sulkemiset ovat entisestään syventäneet sukupuolten epätasa-arvoa.

”Pandemia on ajanut köyhimmät valtiot katastrofin partaalle. Tytöt kärsivät eniten sen seurauksista, kuten koulusta putoamisesta, lapsiavioliitoista ja seksuaalisesta väkivallasta. Jos rokotetta ei jaeta reilusti, tytöt ja naiset ovat jatkossakin suurimmat häviäjät”, Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen sanoo.

Kulunut vuosi on ollut ennennäkemätön ja vaikea. Nyt monissa maissa voi juhlia useiden turvallisten ja tehokkaiden rokotteiden kehittämistä sekä immunisaatio-ohjelmien alkamista. Monille se merkitsee lopulta paluuta kohti normaalia elämää.

”Mutta mikäli rokotetta ei jaeta turvallisesti ympäri maailman, tyttöjen ja naisten oikeudet ovat vaarassa. Pandemia on jo tehnyt tyhjäksi vuosikymmenten työn sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi, olipa kyse altistumisesta lähi- tai seksuaaliselle väkivallalle tai joutumisesta avioliittoon vastoin tahtoaan”, Heinänen sanoo.

Jos kehittyvät maat eivät pysty toteuttamaan laaja-alaisia Covid-19-rokoteohjelmia, lukemattomat tytöt ja nuoret naiset joutuvat jatkamaan elämäänsä rajoituksista johtuvien vaarojen keskellä. Se olisi valtava askel taaksepäin tasa-arvossa, ja siksi kehotamme päättäjiä maailmanlaajuisesti varmistamaan rokotteen reilun jakelun.

Koronapandemialla on kauaskantoisia vaikutuksia tyttöjen elämään

Sukupuolittunut väkivalta on lisääntynyt pandemian aikana. YK pelkää, että koulujen sulkeminen sekä järjestöjen ja viranomaisten ennaltaehkäisevien ohjelmien keskeytyminen ovat lisänneet tyttöjen sukuelinten silpomisia kahdella miljoonalla tapauksella.

Pandemia on vaikeuttanut myös nykyaikaisten ehkäisykeinojen saatavuutta. Kuuden kuukauden sulkutoimien pelätään lisäävän ei-suunniteltujen raskausten määrää jopa seitsemällä miljoonalla ja lapsiavioliittojen määrää 13 miljoonalla.

Kansainvälisen Planin aiemmin tänä vuonna tekemän tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä tytöstä (88 %) on kokenut ahdistusta pandemian aikana. Matalan ja keskitulotason maissa ahdistus oli muita maita suurempaa. Kyselyyn osallistui 7 000 tyttöä 14 maassa.

Plan International kehottaa nyt hallituksia ympäri maailmaa varmistamaan, että matalan ja keskitulotason maat saavat riittävästi koronavirusrokotetta ja että haavoittuvassa ja syrjäytyneessä asemassa olevat ryhmät, kuten pakolaiset tai muuten kotoaan lähtemään joutuneet, saavat rokotteen tuloistaan riippumatta.

Järjestö on valmis tukemaan immunisaatio-ohjelmia laajan verkostonsa kautta Latinalaisessa Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa. Plan voi tukea viranomaisia levittämällä tietoa ja toimittamalla esimerkiksi suojavarusteita koronalta suojautumiseen.

Plan International on tukenut yhteisöjä ja valtioita ympäri maailmaa suojautumaan virukselta ja vähentämään rajoitusten haittavaikutuksia pandemian alusta asti.