Pelastakaa Lapset on käynnistänyt avustustoimet uudelleen Afganistanissa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Pelastakaa Lapset on käynnistänyt avustustoimet uudelleen Afganistanissa

Pelastakaa Lasten humanitaarinen avustustoiminta on tänään käynnistetty uudelleen Kandaharin kaupungissa.

Pelastakaa Lapset joutui elokuun puolivälissä tilapäisesti keskeyttämään toimintansa Afganistanissa kiihtyneen konfliktin seurauksena. Elämää pelastavat toiminnot on nyt käynnistetty uudelleen Kandaharin maakunnassa maan eteläosissa. Perusteellisen valmistelun myötä on varmistettu, että toiminnassa on mukana sekä mies-, että naispuolisia avustustyöntekijöitä. Tämä mahdollistaa lasten, tyttöjen ja poikien sekä naisten parissa työskentelyn.

Afganistan on katastrofin partaalla vuosia kestäneen konfliktin, luonnonkatastrofien sekä koronapandemian seurauksena. Jo ennen viimeaikaisia tapahtumia noin 5,5 miljoonan lapsen ennustettiin kärsivän kriittisestä ruokapulasta ennen vuoden loppua. Lähes joka toisen lapsen on arvioitu kärsivän akuutista aliravitsemuksesta. Hädänalaisten määrän pelätään nyt kasvavan.

”Miljoonat afganistanilaiset ovat nälkiintymisen partaalla ja näin ollen tarjoamassamme avussa voi olla lapselle kyse elämästä ja kuolemasta. On tärkeää, että voimme palata töihin tarjoamaan lapsille ja heidän perheilleen välttämättömiä terveys- ja ravitsemuspalveluita Kandaharissa. Toivomme, että pääsemme jatkamaan toimintaamme mahdollisimman nopeasti myös maan muilla alueilla”, sanoo Chris Nyamandi, Pelastakaa Lasten Afganistanin maajohtaja.

”Tarvetta Afganistanissa ei voi liioitella. Tälläkin hetkellä tuhannet kotinsa jättämään joutuneet perheet nukkuvat ulkona ilman suojaa, ruokaa tai lääkkeitä. Perheet myyvät kaiken vähäisen omaisuutensa saadakseen ostettua ruokaa lapsilleen. Talven ollessa tulossa miljoonat lapset ovat vaarassa kärsiä akuutista aliravitsemuksesta ja monenlaisista sairauksista tulevina kuukausina. On tärkeää, että tavoitamme nämä lapset ja perheet mahdollisimman pian”, Nyamandi painottaa.

Pelastakaa Lasten terveysyksikkö tarjoaa Kandaharissa maaseudun lapsille ja perheille elintärkeitä terveys- ja ravitsemuspalveluita, kuten hoitoa aliravitsemukseen sekä rokotteita suojaamaan lapsia infektioilta ja sairauksilta. Osana toimintaa huolehditaan myös lasten henkisestä hyvinvoinnista. Pelastakaa Lapset on jo tänä vuonna tavoittanut Kandaharissa yli 146 000 ihmistä, mukaan lukien 35 600 lasta elämää pelastavilla toiminnoillaan.

”Tulevat kuukaudet ovat ratkaisevia lasten eloonjäämisen suhteen. Suomen tuore päätös kohdistaa kolme miljoonaa euroa lisäapuna YK:n pakolaisjärjestön toimintaan on tervetullut. Maassa toimivien avustusjärjestöjen toimintaa voisi lisäksi tukea uudelleenallokoimalla tällä hetkellä jäädytettyjä kehitysyhteistyövaroja. Suomi voisi myös jatkaa ponnistelujaan naispuolisten avustustyöntekijöiden toimintaedellytysten turvaamiseksi”, sanoo Anne Haaranen, Pelastakaa Lasten kansainvälisten ohjelmien johtaja.

Pelastakaa Lapset on riippumaton ja poliittisesti sitoutumaton järjestö, joka on työskennellyt Afganistanissa vuodesta 1976 lähtien tarjoten monimuotoista tukea ja apua lapsille ja heidän perheilleen eri puolilla maata. Viime vuonna järjestön toiminta Afganistanissa tavoitti yli 1,6 miljoonaa ihmistä.

Pelastakaa Lasten Afganistanin avustustyön jatkumisen varmistamiseksi on avattu hätäapukeräys myös Suomessa: www.pelastakaalapset.fi/afganistan