Pelastakaa Lapset avaa joulukeräyksen kotimaan köyhien lasten auttamiseksi – mukana joukko tunnettuja suomalaisia | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Suomessa vähävaraisissa perheissä elää jopa 120 000 lasta. Köyhyys vaikuttaa lasten koko elämään ja tulevaisuuteen. Pelastakaa Lapset kutsuu kaikki mukaan joulukeräykseen auttamaan kotimaan köyhiä ja syrjäytymisvaarassa olevia lapsia. Joulukeräyksen tuotoilla tuetaan heitä muun muassa opiskelussa ja harrastuksissa.

Pelastakaa Lasten Lahjaksi tulevaisuus -joulukeräys avautuu tänään Lapsen oikeuksien päivänä 20.11. Joulukeräyksen tavoitteena on tarjota mahdollisuuksia kotimaan vähävaraisten perheiden lapsille ja syrjäytymisvaarassa oleville lapsille pitkäkestoisesti – antaa lahjaksi tulevaisuus. Suomessa elää 120 000 lasta vähävaraisissa perheissä. Köyhillä lapsilla on muita suuremmat riskit syrjäytymiseen.

”Köyhyys asettaa lapset eriarvoiseen asemaan ja vaikuttaa lapsen hyvinvointiin monin tavoin. Perheen heikko taloudellinen tilanne voi heijastua esimerkiksi lapsen kaverisuhteisiin, itsetuntoon, tulevaisuususkoon sekä mahdollisuuksiin harrastaa ja opiskella. Seuraukset voivat olla kauaskantoisia ja vaikuttaa pitkälle lapsen tulevaisuuteen”, sanoo koordinaattori Aino Sarkia Pelastakaa Lapset ry:stä.

Joulukeräyksen lahjoitusten avulla Pelastakaa Lapset auttaa lapsia tukemalla heitä muun muassa harrastuksissa ja opinnoissa. Moni nuori joutuu päättämään opintonsa peruskouluun, koska kaikilla perheillä ei ole varaa hankkia nuorelle oppikirjoja tai ammattiopinnoissa tarvittavia välineitä. Esimerkiksi yksinhuoltajuus ja huoltajan sairastuminen tai työttömyys ovat yleisiä syitä hakea apua. Pelastakaa Lapset tukee lapsia ympäri Suomen.

Tunnetut suomalaiset mukana joulukeräyksessä

Mukana Pelastakaa Lasten joulukeräystä tukemassa on myös joukko tunnettuja suomalaisia: Krista Kosonen, Samuli Edelmann, Marko ”Mörkö” Anttila, Reino Nordin ja Maria Veitola.

”En tiedä mitään tärkeämpää maailmassa kuin lapset. Se on minusta itsestään selvää, että lapsia pitää tukea kaikin tavoin. En tiedä, mikä olisi tärkeämpää, ja mihin muuhun meidän pitäisi se raha laittaa, kuin lapsiin. Harrastaminen tai opiskelu ei saisi jäädä siitä kiinni, että ei ole varaa. Sydän särkyy, kun ajattelen oman maan köyhissä oloissa eläviä lapsia”, Krista Kosonen sanoo.

”Haluan olla mukana, jotta lapset saisivat harrastus- ja opiskelumahdollisuuksia. On epäreilua ja surullista, ettei kaikilla lapsilla ole samanlaisia mahdollisuuksia”, sanoo Samuli Edelmann.

Marko Anttila kannustaa kaikkia suomalaisia osallistumaan Pelastakaa Lasten joulukeräykseen. Hän on kiitollinen, että sai itse pelata kiekkoa pienestä pitäen ja toivoo kaikille lapsille yhdenvertaista mahdollisuutta harrastaa. “Totta kai sitä haluaa olla mukana hyvän asian puolesta ja varsinkin, kun kyse on lapsista. Suomessa on paljon apua tarvitsevia ja lapset ovat lähellä sydäntäni. Kun tietää, kuinka tärkeä se lapsuus on koko elämän kannalta, niin on helppo olla mukana.”

Myös Reino Nordin haluaa olla mukana Pelastakaa Lasten joulukeräyksessä. ”Tuli idea, että olisi kiva tehdä hyvää ja antaa jotain konkreettista takaisin”, Nordin sanoo. ”Apu menee hyviä kanavia pitkin sinne, missä sitä tarvitaan.” Lasten kokema köyhyys koskettaa häntä. ”Muistan, miten skideinä naurettiin, kun yksi tyyppi koulun ruokalassa otti perunoita taskuihinsa. Myöhemmin vasta tajusi, että se tekee niin, jotta sillä olisi himassa ruokaa”, Nordin muistelee. ”Kyllähän se särkee sydämen, että lapsi joutuu varsinkin tällaisessa sivistysvaltiossa tekemään vastaavaa. Ja köyhyydestä sitten vielä kiusataan, onko mitään julmempaa ja tyhmempää?”, Nordin miettii.

”Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo on mulle tärkeitä arvoja”, sanoo Maria Veitola. Suomessa asiat on aika hyvin jos ajatellaan globaalilta kantilta. Yksilö voi Suomessa vaikuttaa paljon omaan elämäänsä, mutta kaikki ei ole koskaan omissa käsissä. Lapsi ei voi valita millaiseen perheeseen hän syntyy ja millaiseksi hänen elämänsä perheessä määrittyy. Valitettavasti Suomessa on paljon varallisuuteen ja elintasoon liittyvää eriarvoisuutta ja vaikka kaikki lapset saavat samanarvoisen peruskoulutuksen, on paljon asioita, joista köyhien perheiden lapset jäävät paitsi. Luulen, että syrjäytymisriski kasvaa jo lapsesta asti, jos lapsi ei pääse samalla tavalla porukoihin kuin muut, esim. siksi, ettei hän pääse harrastamaan jos rahaa ei ole,” Veitola sanoo. ”Joulu on loistava hetki tehdä pieni hyvä teko joka voi auttaa lasta tai nuorta elämässään merkittävästi eteenpäin.”

Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen voivat osallistua yritykset ja yksityiset lahjoittajat:

• Verkkolahjoituksella osoitteessa www.pelastakaalapset.fi
  • lähettämällä tekstiviestin LAPSELLE numeroon 16499 (10€)
  • lahjoittamalla keräystilille IBAN FI64 1017 3000 2107 27, viestiksi ”joulu”

Joulukeräyksen tuotolla Pelastakaa Lapset tarjoaa pitkävaikutteista tukea köyhien perheiden lapsille ja syrjäytymisvaarassa oleville lapsille kotimaassa maksamalla muun muassa lasten harrastusmaksuja ja hankkimalla nuorille oppikirjoja lukio- tai ammattiopintojen ajalle. Lahjoitusten turvin nuorten tulevaisuus ei jää pelkän peruskoulun varaan, vaan he voivat valmistua ylioppilaaksi tai ammattiin.

Pelastakaa Lapset julkaisi tänä syksynä Lapsen ääni -kyselyn, johon vastanneista vähävaraisten perheiden lapsista 61 % kertoi, etteivät osallistu maksullisiin harrastuksiin. Kyselyn mukaan 32 % vähävaraisista lapsista on kiusattu taloudellisen tilanteen takia ja 39 % on tuntenut syyllisyyttä perheensä rahatilanteen takia.

”Asumme asunnossa, jossa kaikille ei riitä tilaa ja perheessäni rahan riittäminen on toistuva puheenaihe”, eräs Lapsen ääni -kyselyyn vastanneista nuorista kuvaili perheensä taloudellista ahdinkoa.

“Kaupassa täytyy miettiä halvinta tuotetta, eikä ole varaa harrastaa eikä matkustella”, kertoo toinen Lapsen ääni -kyselyyn vastannut nuori.

“Vanhemmat riitelee joskus rahasta, mulla on huono omatunto, jos tarvitsen esim. uudet kengät, kun vanhat on menneet rikki ja on pitänyt ostaa uudet”, kuvailee tilannettaan yksi nuorista.

Lähteet: Lapsen ääni 2019 -raportti:  www.pelastakaalapset.fi/lapsenaani