Patikoi Balkanilla – Hyvää tekeviä seikkailijoita haetaan Kapua-tiimiin | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Patikoi Balkanilla – Hyvää tekeviä seikkailijoita haetaan Kapua-tiimiin

Vapaaehtoiset Kapuajat keräävät varoja vammaisten ihmisten oikeuksien edistämiseksi. Haku Kapua Balkan -tiimiin on käynnissä 15.3.–15.4.2021.

Vuoden mittaiseen kampanjaan haetaan juuri nyt eri-ikäisiä suomalaisia. Etsimme rohkeita hyväntekijöitä, joita yhdistää halu parantaa maailmaa ja joilta löytyy seikkailumieltä itsensä haastamiseen vuorivaellukselle Balkanin upeissa vuoristomaisemissa.

Kapua Balkan -tiimi matkaa kesäkuussa 2022 Bosnia ja Herzegovinaan tutustumaan, kuinka vammaisten henkilöiden ihmisoikeusjärjestö Kynnys ry edistää vammaisten oikeuksien toteutumista Balkanilla. Tämän jälkeen tiimin haasteena on kapuaminen Bosnia ja Herzegovinan korkeimmalle huipulle, Maglić-vuorelle (2386m).

”Sodan runtelemalla alueella on ihmisiä monista eri taustoista. Vammaisten kohtaama syrjintä ja haasteet ovat samanlaisia kaikkialla. Monet vammaiset jäävät kokonaan koulutuksen ulkopuolelle. Kynnyksen paikalliset kumppanijärjestöt tukevat esimerkiksi vammaisten lasten koulunkäyntiä”, kertoo Kynnys ry:n tiedottaja Sanni Purhonen

Kapuajat keräävät varoja ja tiedottavat vammaisten oikeuksia edistävästä kampanjasta vuoden ajan. Kapua Balkan -tiimin tavoitteena on kerätä yhteensä 100 000 euroa järjestöjen kehitysyhteistyöhön, jota toteutetaan 15 eri maassa. Osallistujat maksavat itse matkakulunsa.

”Vammaisten nuorten oikeudet toteutuvat yleensä muita nuoria heikommin. Osana kehitysyhteistyötä voimme edistää vammaisinkluusiota ja vammaisten nuorten huomioimista. Taksvärkki ry tukee paikallisia nuorisojärjestöjä, jotka edistävät jokaisen nuoren oikeuksia ja osallisuutta. Vammaisinkluusio kasvaa, kun tuemme paikallisten järjestöjen osaamista ja toimintatapojen kehittämistä”, toteaa Taksvärkki ry:n ohjelmasuunnittelija Veera Blomster

Kapua Balkan -kampanjan yhteistyökumppanit ovat Kynnys ryTaksvärkki ry ja Väestöliitto. Kapuan kumppanijärjestöillä on pitkä kokemus kehitysyhteistyöstä ja ne toimivat yhteistyössä paikallisjärjestöjen kanssa. Kokemus ja paikallistuntemus takaavat laadukkaan ja vaikuttavan kehitysyhteistyön.

Hakuaika Kapua Balkan -tiimiin on 15.3.–15.4.2021.

Hakuohjeet ja lisätietoa Kapuasta:

www.kapua.fi

Kapua-koordinaattori Suvi Aarnio, +358 50 440 5534, suvi@kapua.fi