Paola Suhonen tekee vaatemalliston perulaisten yrittäjänaisten kanssa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Paola Suhonen tekee vaatemalliston perulaisten yrittäjänaisten kanssa

Suomen World Visionin lähettiläs Paola Suhonen tutustuu parhaillaan World Visionin käytännön kehitysyhteistyöhön Liman slummeissa sekä Andien vuoristokylissä.

Suomen World Visionin lähettiläs Paola Suhonen on suunnitellut pienmalliston, jonka Andien syrjäseudulla asuvat naisyrittäjät valmistavat. Suhonen tutustuu parhaillaan World Visionin käytännön kehitysyhteistyöhön Liman slummeissa sekä Andien vuoristokylissä.

Matkan aikana hän jatkaa yhteistyön kehittämistä käsityöläisnaisten ryhmän kanssa. Projekti esitellään eettisyyteen ja paikalliseen käsityöläisosaamiseen keskittyvillä Cuscon muotiviikoilla.

– Minulle on tärkeää, että voin oman työni kautta tehdä jotain hyvää. Toiveeni on, että yhteistyönä tehtävistä vaatteista tulisi osa tulevaa Ivana Helsinki -mallistoa. Parhaimmassa tapauksessa yhteistyön positiiviset vaikutukset jatkuvat pitkälle tulevaisuuteen, Paola Suhonen sanoo.

Vaatteiden valmistaminen työllistää naisryhmää, joka kuuluu World Visionin tukemaan Asotex-osuuskuntaan. Osuuskunta kokoaa yhteen vuoristokylien pienyrittäjiä.

– Naiset ovat saaneet World Visionilta opastusta ja tukea yritystoiminnan käynnistämiseen. He saavat käsitöistä tärkeitä lisätuloja, joita he tarvitsevat erityisesti lasten hyvinvoinnista huolehtimiseen. Osuuskunnan avulla he saavat omia tuotteitaan myyntiin kaupunkien käsityökauppoihin sekä messuille ja markkinoille, Suomen World Visionin viestintäjohtaja Unna Lehtipuu sanoo.

Paola Suhonen tapaa ja mentoroi Perussa paikallisia suunnittelijoita ja käsityöläisiä. Hän tutustuu slummeissa tehtävään lapsi- ja nuorisotyöhön sekä slumminuorten yrittäjyyskoulutukseen.

Suomen World Vision työskentelee Perussa kolmella eri seudulla. Tavoitteena on parantaa lasten elinoloja vahvistamalla koulutusta, ravitsemusta, lastensuojelua sekä perheiden toimeentuloa.

Suunnittelija Paola Suhosen lisäksi World Vision -lähettiläitä ovat keittiömestari Tomi Björck sekä näyttelijä Risto Kaskilahti. Lähettiläät puhuvat lasten oikeuksien puolesta ja tekevät tunnetuksi pitkäkestoista työtä, jota järjestö tekee lasten hyvinvoinnin eteen kehitysmaissa.

Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä. Kansainvälisesti World Visionin avun piirissä on 100 miljoonaa ihmistä.