Pandemia on ohi vasta kun koko maailma on rokotettu | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Pandemia on ohi vasta kun koko maailma on rokotettu

UNICEF käynnisti kampanjoinnin tasa-arvoisen rokotejakelun puolesta. Vauraiden maiden rokotukset eivät yksin pysäytä koronaa, järjestö muistuttaa.

Käynnissä on historiallisen suuri rokotusoperaatio. Kansainvälisen COVAX-yhteistyön osana UNICEF on mukana toimittamassa yli 2 miljardia koronarokotetta ympäri maailmaa – myös maailman köyhimpiin maihin.

”Virus ei tunne maiden rajoja, ja rokotteiden tasa-arvoinen jakelu on kaikkien etu. Kun vauraissa maissa yksi neljästä on saanut rokotteen, on köyhimmissä maissa vasta yksi 500 ihmisestä saanut suojan koronaa vastaan”, toteaa Suomen UNICEFin ohjelmajohtaja Inka Hetemäki.

Lastenjärjestö UNICEF on yksi maailman merkittävimmistä rokotetoimijoista ja rokottaa vuosittain lähes puolet maailman lapsista ennaltaehkäistävissä olevia sairauksia vastaan. Nyt järjestön asiantuntemus on valjastettu koronarokotteiden toimitukseen myös maailman syrjäisimpiin paikkoihin.

”Köyhät maat ovat jo maksaneet liian kovaa hintaa pandemiasta. Niissä pandemian kovimmiksi maksajiksi joutuvat viime kädessä lapset. Esimerkiksi lapsityö, lapsiavioliitot ja lasten aliravitsemus lisääntyvät. Koulunkäynnin keskeytyminen jää liian monen lapsen kohdalla helposti lopulliseksi”, Hetemäki sanoo.

Etusijalla koronarokotuksissa ovat riskiryhmät ja terveydenhuollon työntekijät.

”Täytyy muistaa, että lapset ovat turvassa vasta kun kaikki heille tärkeät aikuiset ovat turvassa”, Hetemäki toteaa.

UNICEFin kampanjassa ihmisiä kutsutaan mukaan lahjoittamaan UNICEFin työlle rokotusoperaatiossa, jotta maailman suurin jälleennäkeminen olisi tulevaisuudessa mahdollista. Pandemian ratkaisuun tarvitaan kaikkia. Tarvitaan myös toivoa uudesta normaalista. Jokainen rokote tuo meitä lähemmäs toisiamme.

”Haastamme ihmiset mukaan maailmanlaajuisiin talkoisiin ja kehotamme heitä jakamaan arjen unelmia koronanjälkeisestä ajasta”, sanoo kampanjapäällikkö Satu Ahvenainen.

Mukana kampanjassa ovat mm. Rosa Meriläinen, Iina Kuustonen, Eija Ahvo ja Katri Helena.

Maailman rokotusviikkoa vietetään 24.–30.4.2021.