Pakomatkalla olevia tyttöjä on ennätyksellisen paljon: Peppi Pitkätossu tukee unohdettua mutta urheaa joukkoa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Ensimmäisen Peppi Pitkätossu -kirjan julkaisemisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 75 vuotta. Tätä juhlistaakseen Astrid Lindgren AB ja Pelastakaa Lapset lanseeraavat yhdessä kansainvälisen Pippi of Today -kampanjan, jonka tarkoituksena on levittää tietoisuutta ja kerätä varoja Pelastakaa Lapset -järjestön työhön paossa olevien tyttöjen hyväksi.

Yritykset ympäri maailman yhdistävät voimansa kansainvälisessä Pippi of Today -kampanjassa, joka toteutetaan muun muassa Pohjoismaissa, Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Alankomaissa ja Sveitsissä. Oheistuotemyynnillä, tapahtumilla ja muilla hankkeilla kerätyt varat käytetään Pelastakaa Lasten työhön ja pakomatkalle joutuneiden tyttöjen auttamiseen.

Olle Nyman, Astrid Lindgren AB:n toimitusjohtaja ja Astrid Lindgrenin lapsenlapsi, kertoo: ”Nationalismi ja ksenofobia jylläävät yhä voimakkaampina nykymaailmassa. Siksi haluamme korostaa jaettua vastuutamme jokaisesta lapsesta osoittamalla heidän voimansa ja potentiaalinsa. Haluamme Pepin avulla tukea tyttöjä, jotka ovat kipeimmin avun tarpeessa, sekä auttaa heitä saamaan äänensä kuuluville. Pelastakaa Lapset pyrkii tukemaan heitä toiminnallaan, kun taas Peppi tarjoaa heille inspiroivan roolimallin, joka valaa heihin voimaa ja toivoa.”

75 vuotta sitten maailman vahvin tyttö – Peppi Pitkätossu – saapui yksin uuteen kaupunkiin. Tänä päivänä miljoonat tytöt joutuvat jättämään kotinsa ja muuttamaan vieraan kaupungin lisäksi vieraaseen maahan. Paossa olevien tyttöjen on kerättävä kaikki voimansa, rohkeutensa ja toivonsa selättääkseen haasteet ja saavuttaakseen valoisamman tulevaisuuden. He ovat tämän päivän Peppejä.

Pakomatkalla olevia tyttöjä enemmän kuin koskaan

Pakomatkalla olevien tyttöjen määrä ei ole ollut näin korkealla sitten toisen maailmansodan. Tytöt muodostavat erityisen haavoittuvaisen ryhmän pakolaisten joukossa ja kohtaavat omanlaisiaan haasteita, jotka usein unohtuvat. Pakolaistyttöihin kohdistuu suuremmalla todennäköisyydellä väkivaltaa ja riistoa, kuten seksuaalista hyväksikäyttöä ja lapsiavioliittoon pakottamista. Useimmissa tapauksissa myös heidän opintonsa keskeytyvät.

Pelastakaa Lapset haastatteli kolmeatoista pakolaistyttöä valottaakseen heidän kokemuksiaan. He kertoivat koettelemuksistaan, nykyisestä elämästään ja tulevaisuuden toiveistaan. Yksi näistä tytöistä on 12-vuotias Luisa*, joka elää ilman äitiään.

Luisa saapui Venezuelasta Kolumbiaan miljoonien ihmisten joukossa ja joutui perillä pikkusiskoineen eroon äidistään, koska koko perheelle ei löytynyt yhteistä kotia.

”Venezuelassa olin aina äitini kanssa, olimme aina yhdessä. Mutta täällä joudun asumaan Marianan* kanssa, koska äitini asuu torilla kadulla. Rahat käytetään ruokaan ja pikkusiskoni lounaaseen.”

Inger Ashing, kansainvälisen Pelastakaa Lapset -järjestön pääjohtaja, kertoo: ”Lasten oikeudet eivät tunne valtioiden rajoja. Kaikilla lapsilla tulisi olla samat oikeudet riippumatta siitä, keitä he ovat tai missä he asuvat. Pelastakaa Lapset on innoissaan Astrid Lindgren AB:n kanssa tehtävästä yhteistyöstä, jolla laajennetaan työtämme pakolaistyttöjen hyväksi. Vuonna 2019 haastattelimme pakolaistyttöjä ympäri maailman ymmärtääksemme paremmin heidän kokemuksiaan ja sitä, kuinka voisimme parhaiten auttaa heitä. Silti meillä ei vieläkään ole tarpeeksi tietoa aiheesta. Keräämiemme varojen avulla voimme paikata aukot tiedossamme ja laajentaa työtämme niin, että joka ikinen tyttö selviytyy, oppii ja saa suojelua.”

*Nimet muutettu.

Lue lisää Pippi of Today -kampanjasta: www.pelastakaalapset.fi/peppi