Päivän työ – vuosien vaikutus

Päivätyökeräyksellä oppilaat voivat auttaa konflikteista ja ebolasta kärsinyttä Länsi-Afrikan nuoria uuteen alkuun. Jo yksi koulu voi antaa toivoa heille, jotka ovat menettäneet kaiken. Ilmoittaudu: pakolaisapu.fi/paivatyo.

Pakolaisuus on aiheena valitettavan ajankohtainen: maailmassa on pakolaisia enemmän kuin koskaan, yli 60 miljoonaa. Vielä valitettavampaa on, että suurin osa pakolaisista jää vaille ansaitsemaansa huomiota, sillä he sattuvat asumaan kehitysmaissa.

Konflikteista kärsineissä Länsi-Afrikan valtioissa tilannetta on pahentanut ebola-epidemia, joka asetti hauraat valtiot valtavan haasteen eteen. Ebolan riehuessa alueella koulut suljettiin ja liikkumista sekä kokoontumista rajoitettiin. Epidemia-alueelle iski ruokapula, pienyritykset kaatuivat, lapset ja nuoret jäivät ilman koulutusta ja vähäinenkin terveydenhoito lakkasi toimimasta.

Yksi epidemiasta pahiten kärsineistä alueista on Bo’n kaupungin seutu Sierra Leonessa. Sieltä kotoisin oleva Hannah Lahai sai ennen ebolaa mahdollisuuden opiskella Pakolaisavun kautta autokorjaajaksi.

"Minulla on yhdeksän sisarusta, eikä perheellämme ollut varaa laittaa kaikkia lapsia kouluun. Ennen Pakolaisavun koulutusta en pystynyt tekemään oikein mitään. Kävin pientä kauppaa elannon saamiseksi, mutta ilman laskutaitoa ja yrittäjyystietoa sekin oli haastavaa", 21-vuotias nuori äiti kertoo.

Avaimet taudin pysäyttämiseen olivat tieto ja koulutus. Niiden samaisten avulla maa voi päästä vähitellen myös jaloilleen. Pakolaisavun lukutaitoryhmien kautta yli 300 000 ihmistä sai valistusta ebolasta suojautumiseen. Koulutetuissa kylissä yksikään ihminen ei kuollut ebolaan.

Keräyksen tavoitteena on auttaa Länsi-Afrikan nuoria nousemaan takaisin jaloilleen epidemian jälkeen. Koululaisen tekemä päivän työ voi muuttaa toisen nuoren elämän lopullisesti. Jo kymmenen oppilaan keräystuloksella voidaan kustantaa yhden oppilaan kouluvuosi!

Ilmoita koulusi mukaan ja anna uusi alku nuorille ebolan jälkeen: pakolaisapu.fi/paivatyo

Kampanjat Suomen Pakolaisapu