Nyt on kriittinen vaihe toimia: Humanitaarista apua on nostettava | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Nyt on kriittinen vaihe toimia: Humanitaarista apua on nostettava

Suomen YK-liiton mukaan Suomen on nostettava humanitaarista apua kehysriihessä kahdeksalla miljoonalla eurolla ja tuettava YK:n pääsihteerin vetoomusta maailmanlaajuisen aselevon aikaansaamiseksi.

WHO:n tilastojen mukaan koronavirus on levinnyt jo yli 50 hauraaseen tai konfliktista kärsivään maahan, joista useat sijaitsevat Afrikassa. Pakolaisleireillä, slummeissa ja muissa köyhissä olosuhteissa ihmisillä ei ole mahdollisuuksia eristäytyä, eikä käsien pesu onnistu, koska saippuasta ja vedestä on jatkuva pula.

YK:n työjärjestö ILOn raportin mukaan vain joka viides työntekijä on oikeutettu sosiaalietuuksiin. Kotiin jääminen ei siis ole vaihtoehto, vaan töitä on tehtävä oman ja kanssaihmisten terveyden kustannuksella.

Tämän jättimäisen humanitaarisen katastrofin edessä YK on pyytänyt kansainvälistä yhteisöä toimimaan nyt yhdessä ennen näkemättömällä tavalla.

”Muutoin joudumme kohtaamaan painajaisen, jossa tauti leviää kulovalkean tavoin globaalissa etelässä tappaen miljoonia. On myös mahdollisuus, että tauti leviää uudestaan alueille, joista se on jo kerran hävitetty”, sanoo YK:n pääsihteeri António  Guterres.

YK on perustanut globaalin hätäapurahaston, johon on tarkoitus kerätä kaksi miljardia dollaria hauraiden maiden tukemiseksi koronaviruksen vastaisessa työssä.

YK:n pääsihteeri on vedonnut myös sotaa käyviin maihin tulitaukojen aikaan saamiseksi ja painottanut, että tällä hetkellä maailman tulisi keskittyä yhteisen vihollisen  COVID:in nujertamiseen.

Suomen YK-liiton mukaan tällä hetkellä on kriittistä toimia ja nostaa humanitaariseen työhön suunnattua rahoitusta.

Suomen tulee vastata YK:n kutsuun ja osallistua koronapandemian taltuttamiseen YK:n perustaman hätäapurahaston kautta.

Tiistaina alkavassa kehysriihessä olisi päätettävä YK:n hätäapurahaston tukemisesta esimerkiksi Suomen YK:n jäsenmaksuosuutta vastaavalla 0,421 prosentilla rahaston tavoitetasosta, eli kahdeksalla miljoonalla eurolla. Nykyinen humanitaarinen apu on 72 miljoonaa euroa.

Suomen tulee myös antaa tukensa pääsihteerin  aselepovetoomukselle. Tähän mennessä mukaan on lähtenyt jo 11 maata, mukaan lukien Etelä-Sudan ja Syyria. Ja 70 maata on virallisesti kannattanut vetoomusta. Taistelujen pysäyttäminen on välttämätöntä avun toimittamiseksi heikoimmassa asemassa oleville ihmisille.

”Juuri nyt meillä on mahdollisuus vahvistaa luottamusta monenkeskiseen järjestelmään ja olla vaikuttamassa siihen, että aselevosta tulisi mahdollisimman pitkäaikainen, eikä viruksen leviäminen lisäisi  levottomuuksia, jännitteitä ja väkivaltaa”, toteaa YK-liiton puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén