Nuoret oppilaskuntalaiset valokuvanäyttelyssä Helsingissä | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Nuoret oppilaskuntalaiset valokuvanäyttelyssä Helsingissä

Helsingin seudulla helmi- ja maaliskuussa kiertävä valokuvanäyttely esittelee Nepalin kyläkoulujen nuoria, jotka muuttavat asenteita ja ponnistelevat kouluympäristönsä parantamiseksi.

Taksvärkki ry:n valokuvanäyttely kertoo nepalilaisten nuorten elämästä ja koulunkäynnistä, oppilaskuntatyöstä ja tulevaisuudensuunnitelmista. Oppilaskunta-aktiivit tekevät vaikuttamistyötä, kehittävät vedenjakelua ja vessoja koulussa ja tukevat heikko-osaisimpia.

Koulutus murtaa muureja -valokuvanäyttelyssä nepalilaisnuoret kertovat suoraan suomalaisille nuorille, miksi he toimivat ja mitä he haluavat saada aikaan kotikylissään ja kouluissaan.

Näyttely on aukioloaikojen puitteissa nähtävissä seuraavasti: Helsingin Tyttöjen Talolla (vk 7), Helsingin Ohjaamossa (vk 8) ja Nuorten toimintakeskus Hapessa (vk 10). Taksvärkki ry:n kampanjassa lukuvuonna 2015–2016 suomalaiset nuoret tukevat Nepalin kyläkoulujen oppilaskuntien työtä paremman kouluympäristön ja tasa-arvon puolesta.

"Oppilaskunnan ansiosta koulumme ympäristö on nyt siisti ja puhdas ja meillä on juomavettä saatavilla."Bipin Adhikari, 13, Mirgen kylä, Nepal

"Haluan poliittiseksi päättäjäksi, koska haluan muuttaa asioita. Ennen oppilaskuntaa en uskaltanut puhua julkisesti. Nykyään en enää pelkää mitään."Chandika Khatiwada, 14, Mirgen kylä, Nepal