Nuorelta nuorelle -juhlajulkaisu 50-vuotiaasta Taksvärkistä | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Nuorelta nuorelle -juhlajulkaisu 50-vuotiaasta Taksvärkistä

Taksvärkin 50-vuotisen taipaleen kunniaksi ilmestyneeseen juhlajulkaisuun on kerätty eri aikoina aktiivisina toimineiden taksvärkkiläisten tarinoita toiminnastaan.

Taksvärkin 50-vuotisen taipaleen kunniaksi ilmestyneeseen juhlajulkaisuun on kerätty eri aikoina aktiivisina toimineiden taksvärkkiläisten tarinoita toiminnastaan Taksvärkin puitteissa.

Teksteissä nousevat esiin muun muassa nuorten halu tehdä jotain itse ja aktivoituminen vapaaehtoistyön kautta. Lisäksi kuvataan monikulttuurisen Suomen syntyä ja Taksvärkki ry:n tekemää globaalikasvatusta, joka reagoi tähän yhteiskunnalliseen muutokseen.

Taksvärkkitoiminta alkoi Suomessa 50 vuotta sitten vuonna 1967. Taustalla oli läntisen maailman nuorison laajempi liikehdintä – halu päästä vaikuttamaan ja tehdä hyvää. Taksvärkki-liike kannusti alusta asti suomalaisia nuoria maailmanlaajuiseen solidaarisuuteen. Toiminnan aloittivat koululaiset ja opiskelijat, jotka halusivat avata ovet sulkeutuneesta Suomesta maailmalle ja olla mukana ratkaisemassa edellisten sukupolvien luomia globaaleja ongelmia.

Nuorelta nuorelle – Taksvärkki 50 vuotta -julkaisu jakautuu viiteen eri temaattiseen lukuun: aktiivinen kansalaisuus, toiminnan vakiintuminen, globaalikasvatus, kehitysyhteistyö ja tulevaisuus. Artikkeleiden kirjoittajat tuntevat Taksvärkin oman aikansa näkökulmasta ja samalla he tulevat luoneeksi katsauksen järjestön historiaan.

Julkaisun kirjoittajat ovat Mikko Halkiranta, Satu Hassi, Kati Hirvonen, Liisa Jaakonsaari, Eeva-Liisa Kiiskilä, Rilli Lappalainen, Erkki Liikanen, Börje Mattsson, Jorge Medrano, Reijo Paananen, Siprosa Rabach, Liina Rintala, Senja Väätäinen-Chimpuku ja Melisa Yasav.

”Oli hienoa huomata, että ihmisillä on henkilökohtainen suhde Taksvärkkiin ja että jokaisella on ollut syy osallistua juuri Taksvärkin toimintaan”, kertoo juhlajulkaisun toimittanut Inkeri Halme.

”Nuorelta nuorelle -periaate, joka on Taksvärkin toimintaa läpileikkaava ajatus, on säilynyt vuosienkin jälkeen. Vaikka liikkeestä tuli ammattimaisesti toimiva yhdistys, on vapaaehtoisuus säilynyt Taksvärkin tärkeänä voimavarana.”

Taksvärkki on osannut muuttua yhteiskunnan mukana. Samalla se on jättänyt oman vahvan jälkensä monen sukupolven kokemusmaailmaan. Nykyisin Taksvärkki ry:n kehitysyhteistyöohjelmaan osallistuu vuosittain noin 33 000 nuorta ohjelmamaissa ja Suomessa. Perinteisen Taksvärkki-keräyksen avulla suomalaisten nuorten on mahdollista vaikuttaa ja osallistua ikätovereidensa oikeuksien toteutumiseen ja elinolojen kehittämiseen.

Nuorelta nuorelle -julkaisu on tilattavissa Taksvärkki ry:n toimistolta veloituksetta osoitteesta tilaus(at)taksvarkki.fi.

Taksvärkki ry toteuttaa suoraa toimintaa nuorelta nuorelle! Tuemme lasten ja nuorten oikeuksien toteutumista kehitysmaissa ja kannustamme suomalaisia nuoria maailmanlaajuiseen yhteisvastuuseen.