Nigerian siepatut tytöt eivät saa unohtua

Tiistaina 14.4. tuli kuluneeksi vuosi siitä, kun terroristiryhmä Boko Haram sieppasi 276 koulutyttöä Nigerian Chibokissa. Enemmistö tytöistä on yhä sieppaajiensa vankeina tuntemattomassa paikassa.

YK:n tasa-arvojärjestö UN Women jatkaa työtä tyttöjen vapauttamiseksi.

"Vaadimme kaikkia heidän sieppauksestaan vastuussa olevia vapauttamaan heidät vahingoittumattomina ja palauttamaan heidät turvallisesti perheidensä luo", UN Womenin pääjohtaja Phumzile Mlambo-Ngcuka sanoo.

Mlambo-Ngcukan mukaan UN Women jatkaa Nigerian hallituksen tukemista tyttöjen palauttamiseksi turvaan. UN Women on varautunut myös tarjoamaan tukea ja palveluita tytöille vapautumisen jälkeen, jotta he voivat rakentaa elämänsä uudelleen.

UN Women vaatii kaikilta toimijoilta yhteistyötä ja laajempia toimenpiteitä, jotta siepatut tytöt saadaan vapautettua nopeammin. Ääriliikkeiden väkivallan juuriin on puututtava myös vahvistamalla paikallisia yhteisöjä.

"Sotilaallisten toimien lisäksi tarvitaan investointeja hyvään hallintoon, kestävään kehitykseen, konfliktien ehkäisyyn ja rauhanrakennuksen strategioihin, jotka antavat naisille valtaa päätöksentekijöinä ja kumppaneina ja turvaavat naisten ja tyttöjen oikeuden koulutukseen, oikeudenmukaisuuteen ja turvallisuuteen", Mlambo-Ngcuka sanoo.

UN Women muistuttaa, että niin Nigeriassa kuin muualla maailmassa ääriliikkeet ovat ottaneet naisten ja tyttöjen oikeudet tietoisiksi kohteiksi sodankäynnissään.

"Naisia ja tyttöjä pakotetaan alistumaan hirvittävään seksuaaliseen väkivaltaan. Usein heidät pakotetaan naimisiin sieppaajiensa kanssa ja eri puolilla maailmaa heitä käytetään yhä enemmän itsemurhapommittajina."

UN Women vetoaa, että Chibokin tapahtumat eivät unohtuisi, vaikka niistä on kulunut jo vuosi.

"Yli 200 tyttöä on yhä kateissa, ja näemme edelleen, kuinka ääriryhmät Nigeriassa tähtäävät tarkoituksellisesti naisiin ja tyttöihin", Mlambo-Ngcuka muistuttaa. "Kuluneena vuonna kärsijöinä ovat olleet tytöt – eivät heidän sieppaajansa. Tällainen seuraamuksista vapaa toiminta ei voi jatkua."

Kampanjat UN Women Suomi

Punainen logo, jossa kädet ylhäällä oleva ihmishahmo.

Logo, jossa keltainen nuolikuvio ja teksti Taksvärkki ry, Dagsverket rf.