Nepalin avustusoperaatiossa siirrytään jälleenrakennusvaiheeseen | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Nepalin avustusoperaatiossa siirrytään jälleenrakennusvaiheeseen

YK:n alaisen Maailman ruokaohjelman (WFP) avustusoperaatio Nepalissa 25. huhtikuuta tapahtuneen maanjäristyksen jälkeen siirtyy hätäavusta jälleenrakennusvaiheeseen. Tuhannet kantajat vievät ruokaa ja avustustarvikkeita Nepalin vuoristoon sekä kunnostavat polkuja matkan varrella.

"Viimeisen kahden kuukauden aikana olemme antaneet ruoka-apua lähes kahdelle miljoonalle ihmiselle yhdessä maailman vaikeakulkuisimmista maastoista", WFP:n Nepalin hätäapukoordinaattori Richard Ragan sanoo.

"Olemme nyt aloittaneet haasteellisen siirtymävaiheen hätäapuoperaatiosta jälleenrakennukseen. Jaamme käteistä sekä tarjoamme työ- ja jälleenrakennusmahdollisuuksia katastrofista selvinneille ihmisille", hän jatkaa.

WFP on aloittanut cash-for-work –ohjelman alueilla, joilla markkinat ovat toiminnassa. Sen avulla 9 000 kotitaloutta on voinut rakentaa tilapäisiä suojia sekä viljellä maata, mikä puolestaan on elvyttänyt paikallisia markkinoita.

Jopa 20 000 kantajaa, jotka ovat menettäneet elinkeinonsa keskeytyneen vaellussesongin vuoksi, on palkattu kunnostamaan maanjäristyksessä tuhoutuneita keskeisiä polkuja sekä kuljettamaan välttämättömyystarvikkeita kyliin, joihin yhteydet ovat olleet poikki.

Yhteistyössä Maailman terveysjärjestön kanssa WFP on rakentanut 50 tilapäistä klinikkaa syrjäseuduille, jotta niiden asukkailla olisi mahdollisuus saada kaivattuja terveyspalveluita.

Kathmandussa pidetään huomenna kansainvälisten lahjoittajien tapaaminen. Sen alla WFP varoittaa, että varat ovat loppumassa, sillä Nepalin operaatioon tarvittavasta summasta vain 38 prosenttia on kasassa. Jotta apua voidaan jatkaa vuoden loppuun saakka, tarvitaan 66 miljoonan euron lisärahoitusta.

WFP, joka vastaa YK-järjestöjen logistiikasta, jatkaa keskeisten logistiikka- ja telekommunikaatiopalveluiden tarjoamista, joihin kuuluu myös joukko rekkoja, jotka kuljettavat avustustarvikkeita ja rakennusmateriaaleja kaikille humanitaarisen yhteisön jäsenille.

"Kansainvälinen yhteisö on tarjonnut elintärkeää apua nepalilaisille. Kova työ alkaa nyt. Ihmisten on nopeasti rakennettava tilapäisiä suojia ennen monsuunisateiden alkua. Rankkasateet uhkaavat aiheuttaa maavyöryjä, sillä maa on jo valmiiksi epävakaa jälkijäristysten vuoksi. Jotta voimme ylläpitää ja laajentaa näin monimutkaista logistista operaatiota, tarvitsemme jatkuvaa rahallista tukea."

Tähän mennessä WFP on saanut tukea seuraavilta tahoilta (aakkosjärjestyksessä): Alankomaat, Australia, Euroopan unioni, Iso-Britannia, Japani, Kanada, Liechtenstein, Norja, Saksa, Tanska ja Yhdysvallat, sekä YK:n hätäapurahasto ja yksityiset lahjoittajat.