Naisparien lasten turvallinen kasvu suojattava äitiyslailla

Kansalaisaloite äitiyslaiksi starttaa 28.11.
Tasa-arvoinen avioliittolaki ei korjaa sateenkaariperheiden lasten heikkoa asemaa. Hedelmöityshoidolla syntyvän naisparin lapsi ei syntyessään edelleenkään saa kahta juridista vanhempaa. Vasta jälkikäteen tilanne voidaan korjata perheen sisäisellä adoptiolla.

Lainsäädännön korjaamiseksi joukko suomalaisia ihmisoikeus-, lapsi- ja perhejärjestöjä tukee kansalaisaloitetta äitiyslaiksi.

Äitiyslaki mahdollistaisi, että naisparille hedelmöityshoidoilla syntyvän lapsen juridinen suhde molempiin vanhempiinsa voitaisiin vahvistaa tunnustamalla lapsi neuvolassa, ilman tarvetta perheen sisäiseen adoptioon.

Tällainen käytäntö on voimassa kaikissa muissa Pohjoismaissa ja lukuisissa muissa Euroopan maissa kuten Maltalla ja Espanjassa.

Äitiyslaki parantaisi naisparille syntyvän lapsen oikeusturvaa huomattavasti. Nykyisin lapsi saa oikeuden toiseen vanhempaansa vasta kun perheen sisäinen adoptio on vahvistettu. Tähän voi mennä useita kuukausia, jopa vuosi. Siihen asti lapsi on turvattomassa asemassa, jos toinen vanhemmista menehtyy tai vanhemmat eroavat.

Nimienkeruu kansalaisaloitteeseen käynnistyy lauantaina 28.11.2015.

Kansalaisaloitetta tukevat seuraavat järjestöt: Sateenkaariperheet, Väestöliitto, Suomen UNICEF, Pelastakaa Lapset, Amnesty International Suomen osasto, Ihmisoikeusliitto, Seta, Monimuotoiset perheet -verkosto, Suomen Setlementtiliitto, Suomen Kasvatus- ja perheneuvontaliitto, Naisasialiitto Unioni, Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS, Yhden Vanhemman Perheiden Liitto, Adoptioperheet, Regnbågsankan, HeSeta, Pirkanmaan Seta, Turun seudun Seta, Jyväskylän Seta, Mummolaakso ja Kasary.

Linkki kansalaisaloitteeseen kansalaisaloite.fi -palvelussa: www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1669

Kampanjat Suomen UNICEF