Myanmarin väkivaltaisuuksia paenneiden tilanne on lohduton – Punainen Risti haastaa jokaisen Nälkäpäivä-kerääjäksi | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Lähes miljoona ihmistä on paennut väkivaltaisuuksia Myanmarista naapurimaahan Bangladeshiin. Suomen Punaisen Ristin kenttäsairaala on ainoa ympärivuorokautista kirurgista hoitoa tarjoava sairaala Bangladeshissa Cox’s Bazarin leirillä. Nälkäpäivän lipaskeräys järjestetään 20.–22.9. ympäri Suomea.

Punainen Risti haastaa jokaisen Nälkäpäivänä lipaskerääjäksi Myanmarista paenneiden ihmisten auttamiseksi. Bangladeshissa on meneillään yksi maailman laajimmista humanitaarisista kriiseistä, eikä tilanteelle ole näköpiirissä nopeaa ratkaisua.

Myanmarista paenneet ihmiset elävät alkeellisissa olosuhteissa Cox’s Bazarin leirillä, jossa on pula ruuasta, puhtaasta vedestä ja suojasta. Rankkasateet ja mutavyöryt ovat heikentäneet tilannetta entisestään.

”Tilanne Cox’s Bazarin valtavassa hökkelikylässä on lohduton. Myanmarista väkivaltaa paenneet ihmiset ovat äärimmäisen haavoittuvassa asemassa. Heillä on ollut erittäin rajoitettu pääsy terveydenhuoltoon ja iso osa on luku- ja kirjoitustaidottomia. Laajoista rokotusohjelmista huolimatta tarttuvia tauteja, kuten kurkkumätää ja tuhkarokkoa esiintyy edelleen. Lisäksi huono ravitsemus ja hygienia altistaa ripulille ja hengitystieinfektiolle”, kertoo Suomen Punaisen Ristin kenttäsairaalan tiiminvetäjä Raija Andersén Bangladeshin tilanteesta.

Kenttäsairaalassa hoidetaan lähes sata potilasta joka päivä

Suomen Punainen Risti lähetti kirurgisen kenttäsairaalan Bangladeshiin viime vuoden lokakuussa Nälkäpäivä-keräyksen turvin. Kenttäsairaala koostuu teltoista, joissa toimivat muun muassa röntgen, leikkaussali, synnytyssali, laboratorio sekä vuodeosastot naisille, miehille ja lapsille. Kenttäsairaalassa on vuoden aikana hoidettu yli 40 000 potilasta.

”Olemme hoitaneet paljon vaikeita synnytyksiä, liikenneonnettomuuksien ja tapaturmien uhreja sekä erilaisista infektioista kärsiviä ihmisiä. Sairaalassamme voimme auttaa alueen vaikeimpia potilastapauksia eli heitä, jotka eivät voi saada apua mistään muualta. Emme ainoastaan hoida potilaita vaan pelastamme ihmishenkiä päivittäin”, Andersén sanoo.

Vuoden aikana Suomen Punainen Risti on lähettänyt Bangladeshin kenttäsairaalalle yli 110 suomalaista avustustyöntekijää, muun muassa lääkäreitä, hoitajia, kätilöitä ja teknikkoja. He työskentelevät sairaalassa yhdessä Bangladeshin Punaisen Puolikuun työntekijöiden ja vapaaehtoisten kanssa.

Kansainvälinen Punainen Risti on vaatinut tilanteeseen poliittista ratkaisua, sillä Myanmarista väkivaltaa paenneille ihmisille tilanne on kestämätön. Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi ei usko humanitaarisen avun tarpeen helpottavan vielä pitkään aikaan.

”Nälkäpäivä-lahjoituksia tarvitaan, jotta voimme auttaa heitä myös jatkossa. Emme saa unohtaa heitä. Avun tarve on valtava”, hän kertoo.

Nälkäpäivä-varoilla autetaan äkillisissä kriiseissä Suomessa

Punainen Risti auttaa Suomessa äkillisissä onnettomuustilanteissa kuten tulipaloissa. Hätäapua voidaan tarjota ensimmäisen kolmen päivän ajan.

Tilanteesta riippuen apu voi sisältää esimerkiksi hätämajoituksen, vaatteita ja hygieniatarvikkeita sekä henkistä tukea. Auttajina toimivat paikallisen Punaisen Ristin osaston koulutetut vapaaehtoiset.

”Kun tulipalo on vienyt kaiken, harva pysyy täysin rauhallisena. Tällöin koulutettujen vapaaehtoisten tarjoama henkinen tuki ja käytännön apu esimerkiksi ensimmäisissä hankinnoissa auttavat takaisin kiinni arkeen”, sanoo Punaisen Ristin kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Tuula Luoma.

Viime vuonna Suomen Punainen Risti auttoi 345 ihmistä yhteensä 121 tulipalotapauksessa.

Suomen suurin lipaskeräys alkaa – jokainen voi auttaa

Nälkäpäivänä kerätään sitomattomia varoja Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon, jotta kriisitilanteissa voidaan toimia nopeasti. Maailmalla apua tarvitsevat erityisesti konflikteista ja luonnonkatastrofeista kärsivät.

Viime vuonna Nälkäpäivä innosti lähes 14 000 vapaaehtoista liikkeelle ympäri Suomen ja tänä vuonna keräykseen odotetaan mukaan yhtä paljon ihmisiä.

Lipaskerääjiksi ovat tervetulleita kaikki, eikä aiempaa kokemusta tarvita. Kerätä voi oman aikataulun mukaan ja jo puolella tunnilla on merkitystä. Kerääjäksi voi ilmoittautua ennakkoon 17.9. saakka. Suomen suurimmissa kaupungeissa voi lähteä keräämään myös ilman ennakkoilmoittautumista. Etsi lähin lippaidenjakopisteesi. Tervetuloa!

Nälkäpäivään voi lahjoittaa:

• Lähettämällä tekstiviestin SPR numeroon 16499 (15 €/viesti)
  • Netissä osoitteessa nälkäpäivä.fi
  • Soittamalla numeroon 0600 12220 (20,12 €/puhelu + pvm)
  • MobilePay:lla ja Pivolla numeroon 1001
  • Tilisiirrolla tilille FI14 5780 0710 0116 49 viite 5173