Missä on Nadežda?

Pussy Riot -yhtyeen jäsen, mielipidevanki Nadežda Tolokonnikova on kadonnut. Vaadi Venäjän viranomaisia paljastamaan hänen olinpaikkansa välittömästi.

Pussy Riot -yhtyeen jäsen, mielipidevanki Nadežda Tolokonnikova on kadonnut. Kukaan ei ole kuullut hänestä sen jälkeen, kun hänet määrättiin siirrettäväksi toiseen vankilaan ja laitettiin auton kyytiin lokakuun 22. päivä. Nadežda on vaarassa. Vaadi Venäjän viranomaisia paljastamaan hänen olinpaikkansa välittömästi.

Venäjän laki velvoittaa viranomaisia kertomaan vangin olinpaikasta tämän perheelle viimeistään kymmenen päivää vankilasiirron jälkeen. Laki ei kuitenkaan vaadi viranomaisia tiedottamaan vangin olinpaikasta tämän ollessa siirrettävänä. Nadežda Tolokonnikovan asianajaja epäilee, että pitkitettyä siirtoa saatetaan käyttää rankaisemaan Pussy Riotin jäsentä nälkälakkoilusta ja vankilaviranomaisten arvostelusta.

Ensimmäisten tietojen mukaan Nadežda Tolokonnikova siirrettiin Alatyrin kaupungissa, Chuvashin alueella sijaitsevaan vankileiriin. Viimeisimmät raportit kuitenkin kertovat, että häntä pidetään Tšeljabinskin kaupungissa Uralin alueella.

Alueen vankiloiden valvontalautakunnan jäsenet yrittivät päästä katsomaan Tolokonnikovaa, mutta vankilaviranomaiset eivät suostuneet vahvistamaan tämän olinpaikkaa. Koska Nadežda Tolokonnikova on kärsinyt uhkauksista ja huonosta kohtelusta edellisellä vankileirillään, hänen läheisensä ja lakimiehensä pelkäävät hänen turvallisuutensa puolesta.

Nadežda Tolokonnikova ja toinen Pussy Riotin jäsen, Maria Aljohina istuvat kahden vuoden vankeustuomioita "uskonnonvastaisesta huliganismista". Tuomio langetettiin Pussy Riotin esitettyä protestilaulun Moskovalaisessa ortodoksikirkossa. Amnestyn mukaan sekä Tolokonnikova että Aljohina ovat mielipidevankeja. Nadežda Tolokonnikova on kritisoinut vankeudessa saamaansa kohtelua julkisesti.

Nadežda Tolokonnikovan turvallisuus on uhattuna. Vaadi Venäjän viranomaisia ilmoittamaan hänen olinpaikastaan välittömästi.

Kampanjat Amnesty International

Punainen logo, jossa kädet ylhäällä oleva ihmishahmo.

Logo, jossa keltainen nuolikuvio ja teksti Taksvärkki ry, Dagsverket rf.