Miljardi ruiskua: UNICEF valmistautuu valtavaan rokotusoperaatioon | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Miljardi ruiskua: UNICEF valmistautuu valtavaan rokotusoperaatioon

Koko maailma odottaa koronarokotetta. Kun se valmistuu, UNICEFin tehtävänä on toimittaa se perille sadoille miljoonille ihmisille yli 170 maassa. Nyt työtä tehdään sen varmistamiseksi, että kaikki on valmista siinä vaiheessa, kun turvallinen rokote on markkinoilla ja rokotuskampanjat voivat alkaa.

Koronavirusta vastaan on tällä hetkellä kehitteillä yli 200 rokoteaihiota, ja työ jatkuu. Rokotealan keskeisenä toimijana UNICEF valmistautuu maailmanlaajuiseen koronarokotuskampanjaan jo nyt.

Tuleva kampanja on järjestön tähänastisista rokotushankkeista ylivoimaisesti suurin. Tavoitteena on, että vuoden loppuun mennessä UNICEFilla on varastoissaan 520 miljoonaa injektioruiskua valmiina rokotteiden nopeaan jakeluun. Tämä kattaa puolet ruiskujen tarpeesta myös vuodelle 2021.

UNICEF on maailman suurin rokoteostaja

UNICEFilla on pitkä kokemus rokoteohjelmien kehittämisestä ja toteuttamisesta. Järjestö toimeenpanee rokotuskampanjoita kohdemaissa yhteistyössä kumppanien ja terveysviranomaisten kanssa. Tämän työn avulla esimerkiksi poliovirus on lähestulkoon hävitetty maailmasta.

Ensimmäinen rokotuskampanja järjestettiin vuonna 1947, ja nykyään UNICEF on kahdella miljardilla vuosittaisella rokoteannoksella maailman suurin rokotteiden ostaja.

UNICEFin osuus rokotteiden toimittajana on valitettavasti taas kasvanut. Tavoitehan on, että valtiot pystyvät itse rokottamaan lapsensa, mutta muun muassa pitkittyneet konfliktit ja ennätysmäärä niitä pakenevia ihmisiä ovat lisänneet meidän työsarkaamme, toteaa Suomen UNICEFin ohjelmajohtaja Inka Hetemäki.

Järjestö toimittaa rokotteet 45 prosentille maailman alle viisivuotiaista lapsista lähes sadassa maassa ja ostaa vuodessa noin 800 miljoonaa injektioruiskua pelkästään rutiiniluontoisia rokotusohjelmia varten. Koronarokotekampanjan myötä hankintaluvut saattavat jopa nelinkertaistua.

UNICEF toteuttaa koronaohjelmaa yhteistyössä kansainvälisen rokotusyhteistyöliittouman GAVIn kanssa. On tärkeää varmistaa, että myös rokotusohjelmaan liitetyt 92 matalamman tulotason maata saavat riittävästi rokotteita.

Muut rokotusohjelmat jatkuvat koronakriisinkin aikana

Onnistunut rokotekampanja edellyttää toimivaa kylmäketjua, varastointia ja logistiikkaa, jotta rokotteet säilyvät turvallisina ja tehokkaina. UNICEF on mm. ostanut 5 miljoonaa erityisvalmisteista säilytyslaatikkoa käytetyn rokotevälineistön turvallista hävittämistä varten.

Lisäksi UNICEF kouluttaa terveydenhoitoalan työntekijöitä, vahvistaa yleistä rokotustietoisuutta ja pyrkii korjaamaan nopeasti leviävää virheellistä rokotustietoa viestinnän keinoin,

Koronarokotekampanjan aikanakin UNICEFin muut rokotusohjelmat, kuten tuhkarokko- ja lavantautirokotukset, jatkuvat tavalliseen tapaan. On tärkeää, että perusterveydenhuolto toimii pandemian aikana, koska näiden järjestelmien liiallinen kuormitus on etenkin hauraille maille kohtalokasta.