Makedonian rajalla kolmasosa pakolaisista on naisia ja lapsia

Makedonian läpi kulkee päivittäin noin 2000 pakolaista, joista kolmasosa on naisia ja lapsia. UNICEF auttaa lapsipakolaisia.
Valtaosa pakolaisista tulee Syyriasta, Irakista ja Afganistanista. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR vastaanottaa pakolaisia Makedoniassa ja auttaa heitä rekisteröitymisessä. UNICEFin mukaan päivittäin maahan saapuneiden pakolaisten määrä on noussut kuukaudessa 1500:sta 2000:een. Kolmasosa pakolaisista on naisia ja lapsia.

UNICEF on erityisen huolissaan lapsipakolaisista, jotka matkustavat lukuisten maiden halki yksin ilman vanhempiaan. He joutuvat muita todennäköisemmin ongelmiin rajaviranomaisten kanssa ja joutuvat usein pidätetyiksi. Ilman aikuista lapsen on myös vaikea saada terveys- ja oikeuspalveluja. Läpikulku- ja kohdemaassa heitä uhkaa elämä ilman koulutusta ja turvaa.

UNICEFin paikallinen kumppani LaStrada-järjestö pyrkii yhdistämään yksin saapuneet lapset vanhempiinsa. LaStrada tarjoaa psykososiaalista tukea lapsille sekä kartoittaa ne lapset, jotka tarvitsevat pidempikestoista tukea ja suojelua.

Lapsia auttaakseen UNICEF on perustanut lapsiystävällisen tilan Makedoniaan Geveglijan kylään, joka on lähellä Kreikan rajaa. Lapsiystävällinen tila on turvallinen paikka, jossa lapset voivat leikkiä, piirtää, opiskella ja keskustella työntekijöiden kanssa. Keskukseen mahtuu kerralla noin 50 lasta.

UNICEF muistuttaa, että kaikkien rajaviranomaisten tulee kohdella lapsia samanarvoisesti ja kunnioittaen eikä siihen saa vaikuttaa lapsen laillinen asema maassa, tausta tai uskonto. Kaikkia lapsia tulee auttaa ja suojella YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti.

UNICEF jatkaa tilanteen tarkkailua ja työskentelee yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa lapsipakolaisten hyväksi.

Kampanjat Suomen UNICEF