Maailma kylässä -festivaalille Les Amazones d'Afrique, Mayito Rivera ja SANNI | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Maailma kylässä -festivaalille Les Amazones d'Afrique, Mayito Rivera ja SANNI

Kestävän kehityksen suurtapahtuma ja maailmanmusiikin ilmaisfestivaali, Maailma kylässä, julkaisee ensimmäisiä esiintyjiään. Helsingin Kaisaniemen puistossa 23.–24.5. esiintyvät kantaaottava kollektiivi Les Amazones d'Afrique, Los Van Van -yhtyeen keulahahmona tunnettu Mayito Rivera, Grammy-palkittu Ricky Kej, marokkolainen Oum sekä yksi Suomen tunnetuimmista artisteista, SANNI.

Maailma kylässä -festivaalin kotimaisena pääesiintyjänä nähdään SANNI, jonka kappale 2080-luvulla palkittiin juuri viime vuosikymmenen eniten radiossa soineena biisinä.

”Festivaalin teemana on tulevaisuus, joka puree varmasti nuorempaan yleisöön. Tämän päivän teot vaikuttavat erityisesti lasten ja nuorten tulevaisuuteen, joten SANNI on sen suhteen erinomainen vetonaula festivaalille”, miettii viestintä- ja varainhankintapäällikkö Nelli Korpi.

Les Amazones d'Afrique ja Oum puhuvat naisten oikeuksien puolesta

Festivaalilla soittaa kansainvälisiä artisteja eri maanosien kirkkaimmista tähdistä uudempiin tuttavuuksiin. Kaksi Suomessa aiemminkin esiintynyttä kokoonpanoa, Les Amazones d'Afrique ja Oum, haluavat vaikuttaa erityisesti naistenoikeuksiin, luonnonsuojeluun ja siirtolaiskysymyksiin modernien afrikkalaisten soundien välityksellä.

Malilaisten naislaulajien vuonna 2014 perustama Les Amazones d'Afrique julkaisi tammikuussa 2020 toisen, Amazones Power -albumin (Real World Records). Kuudentoista kansainvälisen laulajan kollektiivista Maailma kylässä -festivaalilla esiintyvät yhtyeen perustajajäsen Mamani Keïta (MLI) sekä Fafa Ruffino (BEN) ja Niariu (GIN).

”Tämän vuoden festivaalilla nähdään erityisen paljon kantaaottavia ja vaikuttavia artisteja eri puolilta maailmaa. Kestävä kehitys, ihmisoikeudet ja ympäristökysymykset ovat festivaalin ydinaluetta, joten on tärkeää, että teemat näkyvät voimakkaasti myös esiintyjien sanomassa”, kertoo ohjelmapäällikkö Johanna Eurakoski.

Grammy-palkitut Ricky Kej ja Mayito Rivera nauttivat laajaa kansainvälistä arvostusta

Festivaalin kansainvälisesti tunnetuimpiin esiintyjiin kuuluu kuubalaisen Los Van Van -yhteen keulahahmona yli 20 vuotta toiminut Mayito Rivera yhtyeensä Sons of Cuban kanssa. Salsaa, timbaa ja sonia esittävä Rivera on voittanut Grammy-palkinnon Los Van Van -yhtyeen kanssa ja ollut Grammy-ehdokkaana Llegó La Hora -sooloalbumillaan.

Intialainen pop- ja new age -musiikkia yhdistelevä Ricky Kej on kansainvälisesti arvostettu muusikko, säveltäjä ja ympäristönsuojelija, joka on omistanut elämänsä ja musiikkinsa ympäristötietoisuuden lisäämiselle. Vuonna 2014 Kej voitti yhdessä eteläafrikkalaisen huilisti Woulter Kellermanin kanssa parhaan new age -albumin Grammy-palkinnon albumillaan Winds of Samsara. Konsertin lisäksi Ricky Kej tuo festivaalille dokumenttielokuvan Wild Karnataka, johon hän on säveltänyt musiikin. Elokuvan kertojana toimii Sir David Attenborough. Elokuvan yhteydessä kuullaan Kej’n keynote-puheenvuoro.

Maailma kylässä -festivaali järjestetään 23.–24.5.2020 Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Loput festivaalin konserttiohjelmasta, lastenohjelma, alueohjelma sekä dokumenttielokuvien ohjelmisto julkaistaan 31.3. Keskustelut, haastattelut, puheenvuorot ja paneelit julkaistaan 8.4. Puheohjelmisto painottuu festivaalin tulevaisuus-teemaan. Sadan ohjelmanumeron lisäksi tapahtumaan osallistuu noin 400 näytteilleasettajaa järjestöistä basaarimyyjiin ja kansainvälisiin ruokamyyjiin. Tapahtuman järjestää Fingo, joka on yli 300 kehitysjärjestön kattojärjestö. Tapahtuman pääyhteistyökumppanit ovat Helsingin seurakuntayhtymä, Ympäristöministeriö, Ulkoministeriö, Euroopan komission Suomen edustusto ja Euroopan parlamentin Suomen tiedotustoimisto sekä Maailman kuvalehti.