Maailma kylässä -festivaali levittäytyy Helsingin keskustaan viikonloppuna | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Maailma kylässä -festivaali levittäytyy Helsingin keskustaan viikonloppuna

Maailman kulttuureja juhlitaan Helsingissä 23.–24.5., kun Maailma kylässä -festivaali järjestetään Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla. Tarjolla on runsaasti musiikkia ja asiaohjelmaa, satoja näytteilleasettajia ja kymmeniä ruokamyyjiä. Koko perheen tapahtumaan on vapaa pääsy.

Maailma kylässä -festivaali kerää viikonloppuna Helsinkiin suuren joukon eri alojen asiantuntijoita, kirjailijoita ja taiteilijoita tuomaan uusia näkökulmia maapallon tilaan. Kymmenissä keskusteluissa sivutaan niin radikalisoitumista, sananvapautta, kaivosteollisuuden ongelmia kuin globaalia talouttakin. Festivaalin asiaohjelmavieraisiin lukeutuvat esimerkiksi Kenian Punaisen Ristin pääsihteeri Abbas Gullet, Goldman-säätiön ympäristöpalkinnon vastikään voittanut Phyllis Omido sekä ympäristöaktivisti Nnimmo Bassey. Kirjallisuusohjelman puolella vierailevat muun muassa Nadifa Mohamed, Mihail Šiškin, Matti Kääriäinen sekä Larry Siems.

Puhe- ja kirjallisuusohjelman lisäksi tapahtumassa kuullaan tänä vuonna runsaasti rytmejä Afrikasta ja Lähi-idästä. Viikonlopun aikana päälavalle nousevat muun muassa pakolaisleirillä alkunsa saanut Sierra Leone's Refugee All Stars, libanonilainen homojen oikeuksia puolustava Mashrou' Leila, afropopin legenda Orlando Julius, Länsi-Saharan ahdingosta muistuttava Aziza Brahim, guinealainen koravirtuoosi Ba Cissoko sekä ensi-iltansa saava UMO – Helsinki – Cotonou. Lisäksi luvassa on kotimaisia artisteja, kuten pop-laulaja Janna.

Tarjolla on myös runsaasti lastenohjelmaa. Festivaalilauantain käynnistää Marjatta Pokelan musiikkisatu Nukkearkku – matka-arkun salaisuus, ja sunnuntai alkaa Satu Sopasen ja Tuttiorkesterin tahdissa. Lisäksi lastenalue Tenava-Timbuktussa on viikonloppuna konserttien ja tanssiesitysten ohella käynnissä erilaisia työpajoja tanssista perhesirkukseen.

Festivaalilla nähdään tänä vuonna myös elokuvia. Ensimmäistä kertaa toteutettavan Docventures Loungen elokuvaohjelman ovat tuottaneet Riku Rantalan ja Tunna Milonoffin luotsaama Docventures, Helsinki African Film Festival sekä MEFA Festival.

Ohjelmanumeroiden lisäksi festivaalilla voi tutustua satoihin näytteilleasettajiin kansalaisjärjestöistä viranomaisiin, oppilaitoksiin ja yrityksiin. Mukana on myös 60 ruokamyyjää.

Helsingissä järjestettävän festivaalin pääteemana on kehitys ja maantieteellisinä painotuksina Afrikka ja Lähi-itä. Koko perheen ilmaistapahtuma järjestetään 23.–24.5. Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla.

Festivaalin pääjärjestäjä on Kepa ry. Pääpartnereita ovat Suomen Punainen Risti, Raha-automaattiyhdistys, Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK, Euroopan unioni, ulkoministeriö ja Metro-lehti.