Luoteis-Syyrian sotatoimet aiheuttaneet järkyttäviä seurauksia siviileille | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Luoteis-Syyrian sotatoimet aiheuttaneet järkyttäviä seurauksia siviileille

Tiistaina pudotetut pommit osuivat ainakin kahteen kouluun ja päiväkotiin, joissa majoittui sotaa pakenevia ihmisiä.

Tiistaina, 25. helmikuuta, pommit putosivat Idlibin maakunnan kahdessa kaupungissa, Idlibin kaupungissa ja Mareet Misirissä, tiheästi asutuille alueille. Pommit osuivat ainakin kahteen kouluun ja päiväkotiin, joissa majoittui sotaa pakenevia ihmisiä.

Pelkästään tiistaina 25.2. kolme Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön tukemaa sairaalaa hoiti 185:tä loukkaantunutta ihmistä. Sairaaloihin tuotiin 18 ruumista. Kaksi sairaaloista raportoi, että 66 potilasta oli kriittisessä tilassa ja heille piti tehdä useita isoja leikkauksia. Ainakin 14 vaikeasti loukkaantunutta potilasta oli lapsia.

Kolmeen alueen sairaalaan tuli valtavasti uusia potilaita. Eräs kirurgisen sairaalan kirurgeista kertoo: ”Potilailla oli monenlaisia vammoja. Osa potilaista tarvitsi amputoinnin, osa oli saanut neurologisia vammoja. Ilmapiiri oli hysteerinen. Kun ihmiset kuulivat pommitusten ääniä, he saivat paniikkikohtauksia. Se oli hyvin vaikea, hyvin verinen päivä.”

Ammuksia osui vain 100 metrin päähän Idlibin keskussairaalasta ja Mareet Misirin sairaalasta. Neljä Idlibin keskussairaalassa työskentelevää ensihoitajaa sai lieviä vammoja tulituksessa.

Silmittömästä pommituksesta ja tulituksesta siviilikohteisiin on tullut Syyrian sodan tunnusmerkki.

”Olemme monta kertaa vaatineet Syyrian sodan osapuolia ja heidän liittolaisiaan sekä YK:n turvallisuusneuvostoa tekemään kaikkensa sodan lopettamiseksi. Vaadimme sitä edelleen välittömästi,” sanoo kansainvälisen Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön johtaja Meinie Nicolai.

Cristian Reynders, Lääkärit Ilman Rajoja -koordinaattori Luoteis-Syyriassa, kertoo puheluistaan Syyriassa työskentelevän hoitohenkilökunnan kanssa: ”He sinnittelivät. En pysty edes kuvailemaan sitä, miltä heidän äänensä kuulostivat. He pystyivät hädin tuskin puhumaan.”

”Idlibissä olevat ihmiset toivovat vain yhtä asiaa – ihmishenkien säilymistä. Ja heidän toivonsa on hiipumassa päivä päivältä”, Reynders jatkaa.

Kansainvälisen humanitaarisen oikeuden ja sodan sääntöjen mukaan iskut siviilikohteisiin on kielletty.

“Siviilejä ja siviilikohteita, kuten sairaaloita ja kouluja, täytyy suojella”, vaatii Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön Suomen toimiston toiminnanjohtaja Linda Konate.