Lukutaito toi pysyviä vaikutuksia Madagaskarilla | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Lukutaito toi pysyviä vaikutuksia Madagaskarilla

Nuorille ja aikuisille teetetyn kyselyn perusteella Taksvärkki ry:n vuonna 2013 päättyneen luku- ja kirjoitustaitohankkeen vaikutukset ovat edelleen nähtävissä.

Madagaskarilaisen FFF Malagasy Mahomby (MM) -järjestön luotsaaman ja Taksvärkki ry:n tukeman hankkeen keskeisenä tavoitteena oli koulua käymättömien ja koulunsa keskeyttäneiden lasten ja nuorten saaminen opetuksen piiriin. Menetelminä toimivat MM:n kehittämät tiiviit koulutusohjelmat luku- ja kirjoitustaidon perusteista eri ikäluokille.

Viiden vuoden aikana Taksvärkki ry:n hankkeessa koulutettiin 4 500 koululaista ala-asteen opetusohjelmasta sekä 6 700 aikuista luku-ja kirjoitustaidon sekä yrittäjyyden perusteista.

Taksvärkki ry sai mahdollisuuden järjestää ex post -kyselyn tukemansa kehitysyhteistyöhankkeen vaikutuksista ja kestävyydestä neljä vuotta hankkeen päättymisen jälkeen. Kyselyyn osallistui yli 20 koululaista, opiskelijaa, kouluttajaa ja kyläläistä.

Madagaskarilla toteutetun kyselyn perusteella voidaan sanoa, että hanke välitti nuorille taitoja, joiden avulla he ovat pystyneet lisäämään omaa ja perheidensä hyvinvointia myös hankkeen päätyttyä. Haastelluista oppilaista suurin osa on jatkanut yläasteelle, lukioon tai tekniseen kouluun. Kouluaineiden oppimisen lisäksi arvostettiin saatuja kommunikointi- ja elämäntaitoja. Nuorille aikuisille keskeisintä on ollut luku- ja kirjoitustaidosta saatu hyöty heidän omissa pienyrityksissään.

Hankenuorten osaamista arvostetaan yhteisöissä laajemminkin. Erään paikallisen kuntahallinnon, fokotanyn, puheenjohtajan mukaan hankkeeseen osallistuneiden ja muiden nuorten välillä on selvä ero. Koulua käyneet nuoret ovat omatoimisia ja itsenäisiä, ja heistä on tullut esikuvia kylän muille nuorille.

”On harvinaista saada tietoa kehitysyhteistyön tuloksista hankeyhteistyön päättymisen jälkeen, niin tärkeää kuin se olisikin. Onneksi Madagaskarin osalta pystyimme hyödyntämään verkostojamme ja tekemään kyselyn. On hienoa kuulla, että olemme onnistuneet tukemaan nuoria tavoilla, jotka ovat kantaneet elämässä muutenkin ja tuottaneet yhteisöihin hyvinvointia laajemmin”, kertoo Taksvärkki ry:n ohjelmasuunnittelija Senja Väätäinen-Chimpuku.

”On myös tärkeää, että kumppanimme on pystynyt hyödyntämään viiden vuoden yhteistyön menetelmiensä kehittämisessä. MM on nykyään huomattava tekijä aikuiskoulutuksen saralla ja kysytty yhteistyökumppani Madagaskarilla.”

Kehitysyhteistyö perustuu hankkeisiin. Kehitysprosessit ovat hitaita ja esimerkiksi viiden vuoden sykleissä todellisia muutoksia on vaikea arvioida. Ex post -evaluaatioita lisäämällä saataisiin tietoa toiminnan vaikuttavuudesta ja pystyttäisiin kehittämään yhteistyön tapoja ja menetelmiä niin, että tuki kohdentuisi entistä tehokkaammin. Taksvärkki ry:n toive on, että rahoitusta pystyttäisiin jatkossa ohjaamaan enemmän vastaavanlaiseen, tavallista perusteellisempaan, tutkimukseen hanketyön kestävyydestä.

Taksvärkki ry on suoraa toimintaa nuorelta nuorelle! Tuemme lasten ja nuorten oikeuksien toteutumista kehitysmaissa ja kannustamme suomalaisia nuoria maailmanlaajuiseen yhteisvastuuseen.

Taksvärkki-keräyksiä, kehitysyhteistyötä, globaalikasvatusta – jo 50 vuotta.