Loviisan rauhanfoorumissa etsitään vaihtoehtoja väkivallalle

Vuoropuhelun lisäämiseen ja väkivallan vähentämiseen rohkaiseva Loviisan Rauhanfoorumi alkaa torstaina 6.8.
Loviisan Rauhanfoorumissa etsitään vaihtoehtoja väkivallalle – mukana mm. Pekka Haavisto, suomalaisia musliminuoria, suomalais-ugrilaisuutta käsittelevä seminaari, elokuva ja tanssiteos, Venäjä-asiantuntijoita ja suuri joukko taiteilijoita.

Vuoropuhelun lisäämiseen ja väkivallan vähentämiseen rohkaiseva Loviisan Rauhanfoorumi alkaa tänä vuonna torstaina 6.8. Ukraina-keskustelulla, johon asiantuntijoiksi saapuvat kansanedustaja Pekka Haavisto ja Ukrainassa Etyj-tarkkailijana toiminut Anne Palm. Hiroshiman atomipommin pudottamisesta tulee tuona päivänä kuluneeksi 70 vuotta, ja asiaa muistetaan kynttiläkulkueessa.

Perjantaina eri uskontojen edustajat kokoontuvat ruokailemaan seurakuntakeskus Tikvaan. Kokoontumisen jälkeen annetaan yhteinen vetoomus ympäristönsuojelun puolesta. Myöhemmin samana päivänä toteutetaan Ruotsinpyhtäällä 'pyhiinvaellus Pariisiin' tulevaa ilmastokokousta silmällä pitäen.

Lauantaina 8.8. tarjolla on toritapahtuma, neljä seminaaria ravintola Kappelissa, Loviisassakin kuvatun Tsamo-elokuvan ilmaisnäytös, Hanna Brotheruksen Faina-videotanssiteoksen maailmanensi-ilta ja illan päätteeksi senegalilaista musiikkia soittavan Leket Guin ilmaiskonsertti Laivasillalla.

Lauantain seminaareissa pohditaan mm. suomalaisten turvallisuuspolitiikan tilaa rauhan- ja kansainvälisen politiikan tutkija Pertti Joenniemen ja maanpuolustuskoulun dosentti Arto Nokkalan kanssa, sunni- ja shiamuslimien suhteita tietokirjailija Liisa Liimataisen kokoaman asiantuntijaryhmän voimin ja etsitään vaihtoehtoja väkivallalle diplomaatti Heikki Talvitien ja Humanistiliiton puheenjohtaja Irma Peiposen kanssa. Aamupäivän elokuvatarjontaan liittyen pohditaan myös suomalais-ugrilaisten kansojen tilannetta mm. toimittaja Kirsikka Moringin, kääntäjä Jukka Mallisen ja teatteriohjaaja Ari-Pekka Lahden kanssa. Lauantain elokuvat näytetään Tikvassa ja seminaarit toteutetaan ravintola Loviisan Kappelissa.

Sunnuntaina on vuorossa paitsi rauhanmessu ja Loviisan Laulujuhlat, myös lapsiperheille suunnattu taidetyöpaja Kappelinpuistossa. Loviisan Laulujuhlille esiintymään saapuu Hinthaaran kyläkuoro, Laururyhmä Misanel, Loviisan valituskuoro, Blokomblaanda, Lappträsk-kvartetten, Kuoro Kupliva sekä Piirpauke-yhtyeestä tuttu Cinta Hermo. Ohjelmassa myös yhteislaulua vähintään kolmella kielellä.

Kokonaisuudessaan ohjelma löytyy osoitteesta www.rauhanfoorumi.fi/ohjelma-2015. Hiroshima päivän kynttiläkulkueen ympärille muodostunutta Loviisan Rauhanfoorumia on järjestetty vuodesta 1987 lähtien. Vuodesta 2008 lähtien järjestäjänä on toiminut Suomen Kristillinen Rauhanliike. Tapahtuman suojelijana toimii presidentti Tarja Halonen.

Kampanjat Suomen kristillinen rauhanliike ry

Punainen logo, jossa kädet ylhäällä oleva ihmishahmo.

Logo, jossa keltainen nuolikuvio ja teksti Taksvärkki ry, Dagsverket rf.