Lopettakaa sota Ukrainassa! | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Lopettakaa sota Ukrainassa!

Tuemme Ukrainan kansaa sodanvastaisessa toiminnassa ja annamme vahvan tukemme rauhan puolesta toimiville tahoille Ukrainassa, Venäjällä ja kansainvälisesti.

Pelkäämme, että käynnistynyt hyökkäys johtaa lukuisten siviilien kuolemaan tai vammautumiseen sekä aiheuttaa suurta henkistä kärsimystä niin siviileille kuin sotilaille kaikissa osallisissa maissa. Hyökkäyksestä voi seurata merkittävää vahinkoa infrastruktuurille ja ekosysteemeille ja se voi johtaa taloudelliseen kriisiin ja laajaan pakolaisuuteen.

Vetoamme, että päätöksentekijät Venäjällä lopettavat välittömästi väkivallan ja vetävät joukot pois Ukrainasta ja sen lähialueilta. Vetoamme kansainväliseen yhteisöön ja kaikkiin konfliktin osapuoliin, että ne aloittavat kansainvälisten sopimusten edellyttämät aidot diplomaattiset neuvottelut ja asettavat siviilien humanitaariset tarpeet etusijalle.  Pyydämme Euroopan Unionin jäsenmaita ottamaan vastaan Ukrainan konfliktia pakenevat ihmiset ja takaamaan heille kansainvälisen suojelun.

Sota kaventaa mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön. Se lisää varojen käyttöä sotilaalliseen toimintaan, vaikka resursseja tarvitaan akuuttien globaalien kriisien, kuten ilmastonmuutoksen ja Covid 19 -pandemian torjuntaan. Liennytys on ainoa tie rauhaan ydinaseiden uhan ja yhä kehittyvän sotateknologian aikakautena.

Pyydämme ystäviämme ja tukijoitamme Suomessa ja kansainvälisesti vastustamaan sotaa Ukrainassa. Pyydämme teitä osoittamaan mieltänne diplomaattisen ratkaisun puolesta ja sotatoimien kiihtymistä vastaan.  Vaatikaa välitöntä tulitaukoa ja rauhanomaista diplomaattista ratkaisua sosiaalisessa mediassa ja oman maanne päätöksentekijöiltä.

Kaikkien konfliktin osapuolten tulee sitoutua rauhaan nyt! Diplomatia on ainoa todellinen ratkaisu! Lopettakaa sota Ukrainassa, valitkaa rauha!

Service Civil International on vuonna 1920 perustettu kansainvälinen rauhanjärjestö. Kansainvälinen vapaaehtoistyö ry on SCIn jäsen. Rakennamme rauhaa tarjoamalla vapaaehtoistyön mahdollisuuksia kaikenikäisille ja -taustaisille ihmisille eri puolilla maailmaa. SCIllä on yli 40 jäsenjärjestöä ja 90 kumppania.  Vastustamme kaikkia aseellisia konflikteja ja militarisaatiota. Perustamisestaan lähtien SCI on edistänyt dialogia ihmisten ja kansakuntien välillä tavoitteenaan konfliktien ja vihamielisyyksien ehkäisy sekä rauhan rakentaminen. Jo vuosien ajan olemme tukeneet rauhantyötä myös Venäjällä ja Ukrainassa.

Kannanoton allekirjoittaneet jäsenjärjestöt ja kumppanit löydät täältä.