Lasten ja nuorten sarjakuvakilpailu | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Lasten ja nuorten sarjakuvakilpailu

Lasten ja nuorten sarjakuvakilpailu kannustaa kilpailijoita pohtimaan taiteen keinoin, mitä eriarvoisuus tarkoittaa ja miten sitä voidaan vähentää. Kilpailu on käynnissä 1.9.–1.12.2022.

Suomen YK-liitto järjestää lapsille ja nuorille sarjakuvakilpailun 1.9.–1.12.2022. Kilpailun tavoitteena on kannustaa lapsia ja nuoria pohtimaan taiteen keinoin, mitä eriarvoisuus tarkoittaa ja miten sitä voidaan vähentää.

Tehtävä

Tehtävänä on piirtää strippi eli 2–4 ruudun sarjakuva. Työ voi olla mustavalkoinen tai värillinen. Sarjakuvan kieli on vapaavalintainen. mutta tuomaristoa ja mahdollista julkaisua varten muihin kuin suomen, ruotsin tai englanninkielisiin sarjakuviin täytyy liittää jollekin näistä kielistä käännetty tekstitys.

Säännöt

Kilpailussa on kolme sarjaa: alakoululaiset (7–12 v), yläkoululaiset (13–15 v) ja avoin sarja (ei ikärajaa).

Alakoululaisten sarjassa painopiste on kiusaamisen vastaisessa työssä. Yläkoululaisten ja avoimessa, ikärajattomassa sarjassa eriarvoisuuden syitä ja torjumista haastetaan pohtimaan laajemmin. Taustamateriaalina voi käyttää esimerkiksi YK-liiton kestävän kehityksen ja ihmisoikeuskasvatuksen materiaalia.

Arviointi

Sarjakuvakilpailuun lähetetyt työt arvioi Suomen YK-liitto sekä sarjakuvataiteilijat Milla Paloniemi (Kiroileva siili) sekä Marja Lappalainen ja Jarkko Vehniäinen (Kamala luonto).

Kunkin sarjan kolme parasta osallistujaa palkitaan rahapalkinnolla. Voittajatyöt julkaistaan Suomen YK-liiton nettisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.

Sarjakuvan lähettäminen kilpailuun

Sarjakuvat lähetetään Suomen YK-liitolle 1.12.2022 mennessä osoitteeseen Siltasaarenkatu 4, 7. krs, 00530 Helsinki tai sähköisesti: tiedote@ykliitto.fi. Lähetyksen tietoihin tulee merkitä oma nimi, ikä, yhteystiedot ja sarjakuvan nimi.

Sarjakuvakilpailua tukee Kansan Sivistysrahasto.