Lapset kärsineet Jemenin sodasta 1000 päivää | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Lapset kärsineet Jemenin sodasta 1000 päivää

Jemenin konfliktin laajenemisesta on tänään kulunut 1000 päivää. Konflikti on johtanut tuhansien lasten kuolemaan väkivaltaan, nälkään tai tauteihin, kuten koleraan.

Tilanne Lähi-idän köyhimmässä maassa on 26. maaliskuuta 2015 jälkeen muuttunut painajaismaiseksi. Lapsia kuolee päivittäin nälkään ja he joutuvat pommitusten kohteiksi kouluissa ja kodeissa.

Riippumattoman kansalaisjärjestön, Yemen Data Projectin keräämien tietojen mukaan Jemenissä on toteutettu yli 15000 ilmaiskua vuoden 2015 maaliskuun jälkeen. Räjähtävien aseiden käyttö tiheään asutuilla alueilla on lisääntynyt kriisin pitkittyessä. Lasten kannalta seuraukset ovat olleet hyvin vakavat. Selvitykset osoittavat, että 92 prosenttia kaupunkeihin kohdistettujen pommitusten uhreista on siviilejä. Maailmanlaajuisesti yksi siviili kuolee joka tunti kranaattien, ohjusten ja ilmapommitusten tai muun räjähtävän aseen käytön seurauksena.

Tuhannet lapset ovat 13-vuotiaan Noran* lailla vammautuneet pysyvästi. Tytön selkäranka vahingoittui ilmapommituksen aiheuttaman paineaallon lyödessä hänet kumoon. Nooran isä työskentelee julkisella sektorilla ja hän on kahdeksanlapsisen perheen ainoa elättäjä. Palkkaa hän ei ole saanut lähes 1,5 vuoteen.

”Pyydän kaikkia vapaita ihmisiä ympäri maailman lopettamaan sodan Jemenissä minun ja kaikkien muiden Jemenin lasten vuoksi. Meillä on oikeus oppia ja meillä on oikeus rakentaa parempaa tulevaisuutta. En halua, että lisää lapsia loukkaantuu minun laillani, se ei ole reilua. En halua, että heille käy kuten minulle”, sanoo Nora.

”Nyt on kulunut 1000 päivää siitä, kun Yhdistyneet arabiemiirikunnat ja Saudi-Arabian johtama liittouma alkoi pommittaa ja taistella Jemenissä. Tuhoisat väkivaltaisuudet ovat olleet käynnissä eri puolilla maata tätäkin kauemmin.Tänä aikana hävitys on Jemenissä saanut käsittämättömät mittasuhteet”, sanoo Tamer Kirolos, Pelastakaa Lasten Jemenin maajohtaja.

Jemenin sodan seurauksena:

• 4,5 miljoonaa lasta ja raskaana olevaa tai imettävää naista kärsii akuutista aliravitsemuksesta, mikä on 148 prosenttia enemmän kuin vuoden 2014 lopussa.
  • 462 000 lasta kärsii vakavasta akuutista aliravitsemuksesta, 200 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014.
  • Jos nykyinen suuntaus pysyy ennallaan, vuonna 2018 Jemenissä voi olla lähes 600 000 vakavasti aliravittua alle 5-vuotiasta lasta. WHO:n mukaan Jemenissä on ollut lähes miljoona koleratapausta.
  • Jokaista tuhatta elävänä syntynyttä kohden 63 lasta menehtyy ennen viidennettä ikävuottaan. Vuonna 2014 vastaava luku oli 53. 16 maakunnan 3507:sta terveydenhuollon yksiköstä yli 1900 on joko kokonaan lopettanut tai joutunut rajoittamaan toimintaansa.
  • Tänä lukuvuotena 4,5 miljoonaa lasta ei ole päässyt kouluun, millä voi olla tuhoisa ja elinikäinen vaikutus heidän kehitykseensä.

”Sotivien osapuolten toiminta, mukaan lukien huthien, on poikkeuksetta ollut vastuutonta. Siviilejä on tapettu, kouluja ja sairaaloita pommitettu ja humanitaarisen avun pääsyä on rajoitettu merkittävästi. Kaikki tämä on johtanut, ilmeisen tarkoituksellisesti, olosuhteisiin, joissa lapset näkevät nälkää eivätkä saa tarvitsemaansa sairaanhoitoa”, toteaa Tamer Kirolos.

”Kansainvälisen yhteisön toimettomuus tai kyvyttömyys lopettaa lasten kärsimykset Jemenissä on häpeällistä. Arvioimme, että yksin tämän vuoden aikana 50 000 lasta menehtyy. Lisää ihmisiä tulee tarpeettomasti kuolemaan Jemenissä, mikäli sota vielä jatkuu.”

Pelastakaa Lapset vaatii, että humanitaariselle avulle taataan välittömästi rajoittamaton pääsy. Polttoaineiden, ruokatarvikkeiden ja lääkkeiden tuonti kaupalliseen käyttöön on myös sallittava vailla rajoituksia. On myös keskeistä, että saadaan aikaan uskottava tulitauko ja neuvoteltu rauhansopimus. YK:n turvallisuusneuvoston on tehtävä kaikkensa, että näin tapahtuu.

* Noran nimi on muutettu henkilöllisyyden suojelemiseksi

Auta konflikteista ja nälästä kärsiviä lapsia

Lahjoita netissä: www.pelastakaalapset.fi/lahjoita
Lahjoita keräystilille: Nordea FI64 1017 3000 2107 27
Aloita oma keräys osoitteessa: oma.pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 120 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä parannuksia lasten elämään.

Tue työtämme: www.pelastakaalapset.fi/lahjoitustavat, Lisätietoa: www.pelastakaalapset.fi