Lähetysseuralta 50 000 euroa Tansanian tulvauhreille | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Lähetysseuralta 50 000 euroa Tansanian tulvauhreille

Eteläisessä Tansaniassa Kilwan alueella tammikuun lopulla alkaneet rankkasateet ovat aiheuttaneet pahoja tulvia, jotka ovat pakottaneet lähes 10 000 ihmistä lähtemään kodeistaan. Suomen Lähetysseura on myöntänyt 50 000 euroa katastrofiapua tulvauhrien avustamiseen.

Kilwan alue on Tansanian köyhimpiä. Lähetysseuran kumppani TCRS (Tanganyika Christian Refugee Service) tekee siellä kehitysyhteistyötä, jonka tavoitteena on parantaa alueen ihmisten elinolosuhteita. Tammikuun rankkasateiden aiheuttamissa tulvissa on kuollut seitsemän ihmistä, lähes 10 000 ihmistä on joutunut lähtemään tulvaveden peitossa olleilta alueilta, ja ihmisiä on myös kateissa. Tulvissa on kuollut myös paljon kotieläimiä, ja rakennuksia sekä viljelyksiä on tuhoutunut.

TCRS on jo jakanut hätäapua yhteistyössä Punaisen Ristin kanssa, mutta hätä on suuri. Lähetysseuran avustuksella jaetaan ruoka-apua sekä annetaan psykososiaalista tukea noin 2 700 ihmiselle. Jatkossa on tarkoitus myös kohentaa alueen yhteisöjen katastrofivalmiutta sekä kasvattaa osaamista tulevien katastrofien varalta.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä

Lähetysseuran katastrofiapu 2019

Vuonna 2019 Suomen Lähetysseura antoi katastrofiapua yhteensä 236 900 euroa. Apua sai lähes 18 000 ihmistä.

Apua tarvittiin niin ilmastonmuutoksen ja äärimmäisten sääolosuhteiden aiheuttamien katastrofien uhreille kuin erilaisten konfliktien seurauksista kärsiville. Pitempiaikaisia hankkeita olivat Nepalin vuoden 2016 maanjäristykseen liittyvä jälleenrakennushanke, joka päättyi vuonna 2019, sekä vesiputken rakentaminen kuivuudesta kärsivään Zimbabween Gwain isoäitien hankealueelle.

Katastrofien uhreille on annettu muun muassa ruoka-apua, vaatteita, lääkkeitä, koulutarvikkeita ja siemeniä maanviljelyä varten. Lisäksi on annettu psykososiaalista tukea sekä koulutusta esimerkiksi hygieniasta, kestävämmästä rakentamisesta ja paremmin kuivuutta kestävistä viljelytavoista.

Katastrofityö piti sisällään myös katastrofien ehkäisemiseen ja niihin varautumiseen liittyvää työtä. Ulkoministeriön tuella koottiin ilmastonmuutokseen ja katastrofeihin sopeutumiseen liittyvä koulutuspaketti, jota on jo kokeiltu Zimbabwessa ja Mekongin alueella. Koulutuksiin osallistui noin 70 ihmistä viidestä eri maasta.