Lähes 7500 vetoaa perusturvan tason nostamiseksi – Ihmisoikeusliitto luovutti vetoomuksen hallitusneuvottelijoille | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Ihmisoikeusliitto luovutti vetoomuksen perusturvan tason nostamiseksi hallitusohjelmaa valmisteleville puolueille Säätytalolla. Yhteensä 7410 ihmisen allekirjoittamassa vetoomuksessa vaaditaan, että perusturvan tason nostaminen kirjataan hallitusohjelmaan. Ihmisoikeusliitto vaatii, että Suomi ottaa vihdoin köyhimpien ihmisten oikeudet tosissaan.

Suomessa elää perusturvaetuuksien varassa noin puoli miljoonaa ihmistä. Tällä hetkellä etuudet ovat niin alhaiset, ettei perusturvan varassa elävä ihminen selviä arjen välttämättömistä kuluista. Tämä kävi ilmi muun muassa THL:n tuoreessa raportissa.

”Vastuunpakoilu saa nyt riittää. Suomen on vihdoin otettava köyhyydessä elävien ihmisten oikeudet tosissaan ja nostettava perusturvan tasoa. Kyse ei ole vain poliittisesta arvovalinnasta vaan ihmisoikeuksien toteutumisesta”, sanoo Ihmisoikeusliiton vaikuttamistyön päällikkö Heli Markkula.

“Perusturvaetuuksiin on tehtävä korotuksia kiireellisesti, eikä se voi jäädä odottamaan sosiaaliturvan kokonaisuudistusta”, Markkula jatkaa.

Ihmisoikeusliitto vaatii, että tuleva hallitus nostaa perusturvan tasoa kattamaan välttämättömät elinkustannukset. Lisäksi kaikki perusturvaetuudet on sidottava indeksiin, eli niihin on jatkossa tehtävä vuosittaiset korotukset.

“Tapaamisten perusteella näyttäisi löytyvän laajempaa ymmärrystä perusturvan tason nostamisen tärkeydelle”, toteaa Markkula.

Perustuslaissa säädetään oikeus välttämättömään toimeentuloon jokaiselle, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellytyksiä. Myös kansainväliset ihmisoikeussopimukset velvoittavat Suomea turvaamaan riittävän toimeentulon kaikille.

Suomi on saanut kahdella viimeisimmällä hallituskaudella moitteita ja suosituksia kansainvälisiltä ihmisoikeussopimuksia valvovilta tahoilta perusturvan liian alhaisesta tasosta. Useat perusturvaetuudet jäävät Euroopan sosiaalisen peruskirjan edellyttämän tason alapuolelle.

Ihmisoikeusliiton lisäksi vetoomusta oli luovuttamassa Reijo Pipinen Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisen verkoston EAPN-Finin kansalaistoimintaryhmästä.

Vetoomuksen ottivat vastaan SDP:n puheenjohtaja, eduskunnan puhemies Antti Rinne, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson, keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen, RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson sekä vihreiden varapuheenjohtaja Maria Ohisalo.

Lisätietoja: Heli Markkula, vaikuttamistyön päällikkö, heli.markkula@ihmisoikeusliitto.fi, p. 044 738 9120

Linkkejä: