Lääkärit Ilman Rajoja kouluttaa Ukrainassa hoitohenkilökuntaa hoitamaan seksuaalista väkivaltaa kokeneita | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Lääkärit Ilman Rajoja muistuttaa seksuaalista väkivaltaa kokeneiden hoidon tärkeydestä kansainvälisenä humanitaarisen avun päivänä 19.8.

Seksuaalinen väkivalta on julma ja yleinen sodankäynnin ja vallankäytön väline, joka voi aiheuttaa sitä kokeneelle vaarallisia tauteja, ei toivottuja raskauksia ja mielenterveyden ongelmia.

Lääkärit Ilman Rajoja tukee Ukrainassa viranomaisia kouluttamalla psykologeja, ensihoitajia ja muuta hoitohenkilökuntaa hoitamaan seksuaalista väkivaltaa kokeneita.

”Kahden päivän koulutus seksuaalisesta ja sukupuolittuneesta väkivallasta on hyvin tärkeä, sillä ensihoitajat ovat ensimmäinen kontakti maan sisäisille pakolaisille. Koulutuksen tavoitteena on levittää tietoisuutta aiheesta ja sen herkkyydestä ensihoitajien keskuudessa, jotta useampi ihminen löytäisi palveluiden pariin”, kertoo Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön kätilö Florencia Francisconi.

Seksuaalista väkivaltaa kokenut tarvitsee hoitoa nopeasti, mutta usein heille suunnatuista terveydenhuollon palveluista on suuri pula tai hoitoon pääsy on byrokraattista. Tauteja ja ei toivottuja raskauksia voidaan ehkäistä, jos väkivaltaa kokenut saa hoitoa nopeasti, 72 tunnin sisällä raiskauksesta.

Seksuaalinen väkivalta aiheuttaa monesti myös vahvaa stigmaa. Konflikteissa ja kriiseissä tätä kokeneet eivät usein saa sairaanhoitoa. Siirtolaiset kokevat myös usein seksuaalista väkivaltaa, eivätkä saa tai uskalla hakea apua.

Monissa maissa, joissa Lääkärit Ilman Rajoja -järjestöllä on isoja projekteja ja pitkäaikaista toimintaa, seksuaalinen väkivalta on merkittävä ongelma – esimerkiksi Kongon demokraattisessa tasavallassa, Haitissa, Etiopiassa ja monissa muissa maissa. Vuonna 2021 järjestö hoiti eri puolilla maailmaa 34 800 seksuaalista väkivaltaa kokenutta ihmistä.

Seksuaalista väkivaltaa kokeneita voidaan hoitaa myös kun tapahtumasta on kulunut aikaa. Antamalla mielenterveyden tukea voidaan ehkäistä traumojen kroonistumista.

”Psykologinen tuki voi parantaa ihmisen elämänlaatua vielä vuosia tapahtuneen jälkeen", kertoo kätilö ja avustustyöntekijä Pirianna Laukkanen”, joka on hoitanut seksuaalista väkivaltaa kokeneita Lesboksen saarella, Kreikassa.

Kansainvälistä humanitaarisen avun päivää vietetään 19.8. Päivän tarkoituksena on kunnioittaa humanitaarista työtä tekeviä ihmisiä ja tahoja. Lääkärit Ilman Rajoja kiinnittää tänä vuonna huomion seksuaaliseen väkivaltaan ja sen hoitoon konflikteissa.