Kuinka tukea Venäjän sodanvastustajia ja riippumatonta kansalaisyhteiskuntaa? | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Kuinka tukea Venäjän sodanvastustajia ja riippumatonta kansalaisyhteiskuntaa?

Päivittyvään artikkeliin on koottu tapoja tukea Venäjän sodanvastustajia ja kansalaisyhteiskuntaa laajemminkin.

Vaikka niin ihmisoikeuspuolustajien kuin riippumattomien medioidenkin toiminta on pitkälti tukahdutettu Venäjällä, jatkavat ne mahdollisuuksiensa mukaan yhä toimintaansa. Nettisivujen blokkaamisen jälkeen monet ryhmät ja mediat toimivat pääasiassa sosiaalisen median alustoilla kuten Telegramissa. Nettisensuuria osataan myös kiertää laajasti Venäjällä käyttämällä VPN:ää.

Tähän päivittyvään artikkeliin on koottu tapoja tukea Venäjän sodanvastustajia ja kansalaisyhteiskuntaa laajemminkin. Unohdimmeko listalta jotain? Ole yhteydessä toimisto@akl-web.fi ja ehdota lisäystä.

1. Pidä yhteyttä tavallisiin venäläisiin

Onko sinulla tuttuja Venäjällä? Ole heihin yhteydessä ja keskustele Venäjän aloittamasta sodasta Ukrainassa ja poliittisesta vainosta Venäjällä. Osoita osaltasi, että tavalliset ihmiset lännessä ja Venäjällä eivät ole vihollisia keskenään, vaan yhteinen vihollinen on Putin.

Maaliskuun alussa tehdyn luotettavaksi arvioidun kyselytutkimuksen perusteella valtaosa venäläisistä tukee sotilasoperaatiota Ukrainassa. Nuorten keskuudessa suurempi osa kuitenkin vastustaa sotaa kuin tukee sitä. Venäjällä on estetty riippumattoman median toiminta ja valtaosa kansasta saa tietonsa television kautta, joka toistaa ainoastaan valtion virallista propagandaa. Sen perusteella Venäjä on aloittanut “erikoisoperaation” Ukrainassa, jossa se pelastaa siviilejä fasistien kynsistä ja suojelee omia rajojaan lännen hyökkäysvalmisteluilta. Monet venäläiset eivät tiedä tai usko siihen, mitä Ukrainassa todella tapahtuu. Nuoret saavat tietonsa yleensä useammista lähteistä ja heillä on mahdollisuuksia löytää vaihtoehtoista tietoa.

Mikäli tuttavasi vaikuttaa uskovan Venäjän propagandaa sodan tapahtumista voit koettaa kertoa hänelle mitä siellä todella tapahtuu: kuinka Venäjä aloitti hyökkäyssodan suvereenia valtiota kohtaan, kuinka miljoonat ukrainalaiset ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan, kuinka tuhannet siviilit ovat kuolleet Venäjän sotatoimien seurauksena, kuinka siviilikohteita on tuhottu ja kuinka Ukrainan hallinto ei ole fasistinen vaan demokraattisesti vaaleilla valittu. Voit jakaa linkkejä alempana lueteltuihin venäjänkielisiin riippumattomiin medioihin tai vaikka YLE:n tai Helsingin Sanomien venäjänkielisiin uutisiin. Voit myös opastaa nettisensuurin kiertämisessä. Ole rakentava keskustelija, älä provosoidu tai provosoi turhaan, mutta pysy tosiasioissa.

2. Vaadi vainon kohteeksi joutuvien sodanvastustajien ja sotilaskarkureiden suojelua

Allekirjoita ja jaa Russian Deserters Welcome -adressi, jossa vaaditaan suojelun antamista venäläisille sotilaskarkureille ja seuraa kampanjaa Instagramissa.

Venäjällä tuli voimaan maaliskuussa lakimuutos, jonka perusteella “väärän tiedon” levittämisestä “Venäjän erikoisoperaatiosta” voidaan tuomita 10-15 vuoden tuomioihin. Oikeusjuttuja on aloitettu tämän perusteella jo ainakin kymmenisen kappaletta. Venäjän “operaation” vastustamisesta tai mustamaalaamisesta tai sanktioiden vaatimisesta Venäjälle voidaan tuomita kolmen vuoden vankeuteen. Sotaa ei saa kutsua sodaksi tai hyökkäykseksi. Venäjän hyökkäyksen jälkeisissä sodanvastaisissa mielenosoituksissa on pidätetty yli 15000 ihmistä, joita on mm. pahoinpidelty ja uhkailtu.

Venäjällä on käytössä asevelvollisuus, jonka nojalla 18-27 vuotiaat miehet ovat velvoitettuja suorittamaan 12 kk:n asepalveluksen. Varusmiehiä on pakotettu sopimussotilaiksi ja lähetetty sotaan Ukrainaan. Uudet palveluserät aloittavat 1.4. ja varusmiesten riski joutua hyökkäyssotaan on todellinen. Myös sodassa antautuville venäläissotilaille tulee tarjota turvaa kansainvälisten ihmisoikeussitoumusten nojalla.

Monille venäläisille on tullut siis tarve paeta maasta vainon tai edessä olevan asepalveluksen takia. Suomen ja EU:n tulee tarjota heille turvaa. Vaadi hallitusta ja kansanedustajia varmistamaan tällaisten henkilöiden suojelu. Vaihtoehtoina voi olla esim. turvapaikkojen lisäksi tilapäinen suojelu sekä humanitaaristen viisumien myöntäminen. Lähetä viestejä sisäministerille ja kansanedustajille. Ole yhteydessä europarlamentaarikkoihin ja vaadi EU:lta yhteistä toimintaa asiassa. Edistä asiaa järjestöjen tai puolueiden suuntaan, kirjoita lehteen ja sosiaaliseen mediaan.

Aseistakieltäytyjäliitto on saanut yhteydenottoja useilta venäläisiltä armeijaa vältteleviltä pakolaisilta. Mikäli sinulla on mahdollisuus auttaa henkilöiden majoittamisessa tai elinkuluissa, ole yhteydessä liittoon.

3. Rahallinen tukeminen

Rahan siirtäminen venäläisille tileille ei onnistu tällä hetkellä pakotteiden sekä Visan, Mastercardin ja PayPalin kaltaisten toimijoiden jäädytettyä maksuliikenteen Venäjän ja muiden maiden välillä. Tapoja lahjoittaa on silti olemassa!

Tässä muutama hyvä kohde:

• OVD-Info kerää tietoa kiinniotetuista mielenosoittajista, antaa heille neuvontaa sekä välittää oikeusapua. Järjestölle on mahdollista lahjoittaa GlobalGiving-rahaston kautta pankkitililtä tai kryptovaluuttana. GlobalGiving tilittää normaalioloissa kuukausittain kerääntyneen lahjoitussumman OVD-Infolle. Tällä hetkellä tilitystä ei voida tehdä, mutta GlobalGiving yrittää löytää ratkaisua rahan siirtämiseen. Nyt annetut lahjoitukset kuitenkin kerääntyvät ja päätyvät tulevaisuudessa järjestölle. OVD-Infosta kerrotaan, että tämä ei oikeastaan ole huono uutinen, sillä kerääntyneille rahoille on tulevaisuudessa vielä enemmän tarvetta ruplan kurssin voimakkaan vaihtelun vuoksi. Kryptovaluuttalahjoitus tulee samantien perille kohteelle. Se on myös ainoa tapa, joka ei ole riippuvainen ruplan kurssivaihtelusta tai pankkijärjestelmän sanktioista. Molemmat tavat ovat turvallisia ja laillisia.

• Memorial on Venäjän vanhin ihmisoikeusjärjestö. Se edistää ihmisoikeuksia nyky-Venäjällä sekä tutkii Neuvostoliitossa tapahtuneita ihmisoikeusrikkomuksia. Venäjän korkeimman oikeuden päätös lakkauttaa Memorial tuli lainvoimaiseksi helmikuussa 2022. Memorialin työtä jatketaan kuitenkin monien projektien osalta muiden järjestöjen toimesta. Rahaa voi lahjoittaa edelleen Memorialin Ranskan haarakonttorin kautta, josta se suunnataan näihin projekteihin. Lahjoituksen voi tehdä PayPalissa, tilisiirtona tai HelloAsso-palvelun kautta.

• Feminist Anti-War Resistance -liike organisoi sodanvastaista agitaatiota ja tiedottaa siitä Venäjällä. Liike ottaa lahjoituksia vastaan sekä kryptovaluutoilla että ulkomaisten yhteistyökumppaniensa kautta myös muutoin. Lahjoituksia käytetään ennen kaikkea sodanvastaista lakkoilua edistävään AntiJob-projektiin, eli esitteiden painamiseen, ruokatarjoiluihin lakkoilijoille sekä sodanvastaisen toiminnan takia irtisanottujen työntekijöiden rahalliseen tukemiseen. Liikkeseen kannattaa olla suoraan yhteydessä rahallisesta tukemisesta.

• Latviaan toimituksensa siirtämään joutuneen riippumattoman median Meduzan sivut estettiin Venäjällä maaliskuussa. Sivuston tulot koostuivat aiemmin 90 prosenttisesti venäläisten lahjoituksista, mutta nyt rajat ylittävä rahaliikenne on estetty ja lahjoituksia toivotaan kansainvälisiltä lukijoilta. Meduza julkaisee riippumattomia uutisia Venäjältä sekä venäjäksi että englanniksi. Rahaa voi lahjoittaa monilla tavoin.

• Myös Aleksej Navalnyin korruptionvastaista FBK-järjestöä voi tukea. Venäjällä kielletty järjestö on rekisteröity Yhdysvaltoihin.

4. Seuraa ja jaa tietoa Venäjän aktivistien toiminnasta

Venäjänkielisiä nettisivuja voi kääntää muille kielille monien selainlaajennusten sekä suoraan selaimessa toimivan Google Translate Web -automaattikääntäjän avulla. Tekstien copy-paste-tyyliseen kääntämiseen toimii hyvin myös esimerkiksi DeepL Translate -sivu.

Aseistakieltäytyjille neuvontaa antavia ryhmiä:

Venäläisiä hallinnosta riippumattomia medioita, jotka on blokattu Venäjällä, mutta joita venäläiset voivat seurata salatulla yhteydellä tai joidenkin somealustojen kautta: