Kreikkaan saapuvat pakolaislapset vaarassa joutua hyväksikäytön uhreiksi | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Kreikkaan saapuvat pakolaislapset vaarassa joutua hyväksikäytön uhreiksi

Pelastakaa Lasten tuoreen arvion mukaan Kreikkaan saapuvien pakolaislasten riski sairastua ja joutua hyväksikäytön uhriksi on suuri. Kreikka ei kykene vastaanottamaan Välimereltä saapuvaa siirtolaistulvaa.

Kreikan omistamille Dodekanesian saarille rantautuu päivittäin noin tuhat ihmistä. Suurin osa saapuneista on syyrialaisia, jotka hakevat turvapaikkaa Euroopasta. Mukana on myös suuri määrä lapsia: kesäkuussa saarille saapui 4 270 lasta, joista 86 saapui ilman huoltajaa.

Saarilla ei ole riittävästi vettä, ruokaa, lääkkeitä tai turvallisia yöpymispaikkoja tuhansille tulijoille. Kreikalla on yhdeksän virallista ensivastaanottokeskusta, mutta rahoituksen puutteen vuoksi vain yksi näistä toimii täysipainoisesti. Paikallinen kansalaisyhteiskunta ja kansainväliset hyväntekeväisyysjärjestöt pyrkivät paikkaamaan vajetta, mutta tästä huolimatta useimmat lapset joutuvat yöpymään ja asumaan vaikeissa oloissa.

"Taivasalla yöpyvien pakolais- ja siirtolaislasten riski joutua hyväksikäytetyksi on hyvin todellinen", sanoo Pelastakaa Lasten pääsihteeri Hanna Markkula-Kivisilta.

"Erityisesti ne ilman huoltajaa olevat lapset, jotka nukkuvat ulkona tai ovat sijoitettuna suuriin sekaryhmiin puutteellisesti toimivissa keskuksissa, ovat vaarassa joutua ihmiskaupan tai seksuaalisen hyväksikäytön uhreiksi."

Pelastakaa Lasten haastattelemat lapset Ateenassa, Kioksella, Lesvoksella ja Kosilla kertoivat, että he eivät uskalla nukkua ulkona tai käydä vessassa öisin, koska pelkäävät hyväksikäyttöä. Joissain tapauksissa lapset eivät olleet myöskään syöneet moneen päivään.

"Pienet lapset ovat vaarassa kuolla nestehukkaan. Tämä kaikki tapahtuu täällä meillä, Euroopan kynnyksellä", Markkula-Kivisilta painottaa.

Vauvat ja nuoret lapset ovat erityisen suuressa vaarassa sairastua ripulitauteihin ja voivat saada pahoja auringonpolttamia paljaan taivaan alla. Epävirallisilla leireillä 90 prosentilla ihmisistä ei ole kunnollista yöpymispaikkaa, kuten telttaa, ja heillä on vain hyvin rajattu mahdollisuus peseytymiseen.

Pelastakaa Lapset jakaa Kreikan saarille saapuneille pakolaisille ja siirtolaisille perustarvikkeita, kuten hygieniapakkauksia ja ruokaa.

Kreikan hallituksella on velvollisuus ottaa vastaan ja tarjota turvaa Kreikan rannikolle saapuville pakolaisille, mutta Kreikka ei pysty yksin vastaamaan kaikkien tarpeeseen. Kreikkaan saapuvat ihmiset hakevat turvapaikkaa ympäri Eurooppaa. Vastuu pakolaisten auttamisesta on kaikilla Euroopan unionin jäsenmailla.