Kolmelle totaalikieltäytyjälle vapauttava tuomio | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Kolmelle totaalikieltäytyjälle vapauttava tuomio

Suomen tulee viimein liittyä muiden eurooppalaisten maiden joukkoon ja luopua aseistakieltäytyjille langetettavista vapausrangaistuksista, sanoo Aseistakieltäytyjäliitto.

Itä-Uudenmaan käräjäoikeus antoi 27.3. Porvoossa vapauttavan tuomion kolmelle totaalikieltäytyjälle. Vapauttavan tuomion saivat 29-vuotias helsinkiläinen, 20-vuotias vaasalainen sekä 28-vuotias totaalikieltäytyjä. Kaikki olivat kieltäytyneet vakaumuksellisin perustein. Syytteet hylättiin sillä perusteella, että tuomitseminen olisi syrjivää asevelvollisuuspalveluksesta vapautettujen Jehovan todistajien kohteluun verrattuna.

Jehovan todistajien vapautuslaki kumotaan huhtikuun alussa. Aseistakieltäytyjäliitto uskoo kuitenkin vapauttavien tuomioiden jatkuvan vielä pitkään. Suomen oikeusjärjestelmään sisältyy tekohetken lain periaate, jonka tulisi johtaa siihen, että kaikki ennen vapautuslain kumoamista kieltäytyneet totaalikieltäytyjät jätetään tuomitsematta. Tuomitsemisprosessi on taas erittäin hidas ja esim. maaliskuun aikana kieltäytyneet joutuvat käräjäoikeuden eteen todennäköisesti vasta vuoden lopulla. Aseistakieltäytyjäliitto uskoo, että vapauttavan tuomion saa lopulta noin 100 totaalikieltäytyjää.

Aseistakieltäytyjäliitto toteaa, että yritys ratkaista totaalikieltäytyjäongelma kumoamalla Jehovan todistajien vapautuslaki johtaa käytännössä totaalikieltäytyjien määrän lisääntymiseen. Se ei myöskään ratkaise totaalikieltäytymisen ihmisoikeusongelmia. Asiaan huomiota kiinnittänyt YK:n ihmisoikeuskomitea on kehottanut Suomea ratkaisemaan asian ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapautta kunnioittavalla ja laajentavalla tavalla, eli ulottamalla vapautuslain koskemaan myös muita vakaumuksia. Suomi toimi kuitenkin täysin päinvastoin.

Aseistakieltäytyjäliitto toteaa, että Suomen tulee viimein liittyä muiden eurooppalaisten maiden joukkoon ja luopua aseistakieltäytyjille langetettavista vapausrangaistuksista. Liitto tukee helmikuussa käynnistynyttä Asepalvelus 2020 -kampanjaa, jonka tavoitteisiin kuuluu totaalikieltäytyjien rankaisemisesta luopuminen.