Kirkon Ulkomaanavun Peace United palkittiin Urheilugaalassa

Ulkomaanavun Peace United -kampanjalle on Urheilugaalassa myönnetty kirkon John Vikström -liikuttajapalkinto 2015. Palkinto myönnetään muun muassa eettisten arvojen edistämisestä liikunnassa ja urheilussa.
Ulkomaanavun Peace United -kampanjalle on tänään Urheilugaalassa myönnetty kirkon John Vikström -liikuttajapalkinto 2015. Palkinto myönnetään muun muassa eettisten arvojen edistämisestä liikunnassa ja urheilussa.

Peace United on henkinen joukkue, joka tekee rauhantyötä jalkapallon avulla. Alkukeväästä 2015 perustettu Peace United on osa Kirkon Ulkomaanavun Tekoja-kampanjaa, jolla ehkäistään väkivaltaista radikalisoitumista. Joukkueen kapteeneina toimivat Aki Riihilahti ja Laura Österberg Kalmari.

"Tänä aikana on entistä tärkeämpää että edelleen löytyy urheilun kaltainen voima, joka rakentaa siltoja ja yhdistää ihmisiä. Peace Unitediin kuuluvat kaikki, jotka haluavat edistää yhteistä hyvää riippumatta siitä, voittavatko he koskaan pokaaleja", sanoo Aki Riihilahti.

John Vikström -liikuttajapalkinnon perusteluissa Peace Unitedia kiitetään erityisesti nopeasta reagoinnista turvapaikanhakijoiden tilanteeseen sekä yhteistyöstä Liikkuvan seurakunnan kanssa vapaa-ajan toiminnan tarjoamiseksi turvapaikanhakijoille. Monet seurakunnat ovat esimerkiksi järjestäneet Peace United -jalkapalloturnauksia turvapaikanhakijoiden kanssa.

"Peace Unitedin palkitseminen on mielestäni viesti siitä, että yhdessä tekemisen merkitystä ja heikomman vierellä seisomista ei haluta unohtaa. Se tuntuu todella tärkeältä juuri nyt, kun yhteiskuntaamme vaikuttaa syntyneen vastakkainasettelun ilmapiiri", toteaa Kirkon Ulkomaanavun kampanjapäällikkö ja Peace Unitedin luoja Eeva-Maria Laakso.

"Erityisesti haluan kiittää niitä, jotka Peace Unitedin avulla ovat lisänneet vuoropuhelua ja ymmärrystä: seurakuntia, kouluja, vastaanottokeskuksia, urheilijoita, muusikkoja ja poliiseja."

Kirkon John Vikström –liikuttajapalkintoa on myönnetty vuodesta 2012 lähtien. Myöntämisperusteita ovat erityisesti eettisten arvojen edistäminen liikunnassa ja urheilussa, Kirkon liikunta- ja urheiluyhteistyön edistäminen, ihmisarvon edistäminen sekä syrjäytymisen ehkäiseminen liikunnan ja urheilun keinoin.

Kampanjat Kirkon Ulkomaanapu

Punainen logo, jossa kädet ylhäällä oleva ihmishahmo.

Logo, jossa keltainen nuolikuvio ja teksti Taksvärkki ry, Dagsverket rf.