Kirkon Ulkomaanavulta 50 000 euroa hirmumyrskyn uhreille Mosambikiin ja Zimbabween | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Kirkon Ulkomaanapu (KUA) myönsi katastrofirahastostaan 50 000 euroa hirmumyrskyn uhreille Mosambikissa ja Zimbabwessa. Ainakin puoli miljoonaa ihmistä on menettänyt kotinsa ja satonsa. Kouluja ja teitä on tuhoutunut.

KUA kanavoi katastrofirahastostaan myöntämänsä 50 000 euroa Mosambikiin ja Zimbabween yhteistyökumppaninsa kirkkojen katastrofirahaston ACT-allianssin ja paikallisten apujärjestöjen kautta.

”Olemme aloittaneet työn paikan päällä paikallisten yhteistyökumppaniemme kanssa. Tuhot ovat olleet valtavat, ja ihmiset tarvitsevat välittömästi muun muassa puhdasta vettä, ruokaa ja hygienia- ja keittiötarvikkeita”, humanitaarisen työn päällikkö Eija Alajarva Kirkon Ulkomaanavusta sanoo.

”Tuhoalueilla ihmiset ovat menettäneet kaiken: kodit, sadon ja karjan.”

Hätäapu kohdennetaan 5000 kotitaloudelle Mosambikissa, erityisesti naisille, lapsille, vanhuksille ja sairaille, sekä perheille Zimbabwessa.

Hirmumyrsky Idai iski viikko sitten 177 km tuntinopeudella maahan Mosambikin satamakaupungin Beiran läheisyydessä. Myrskyä seuranneet kovat tuulet ja rankkasateet ovat aiheuttaneet valtavaa tuhoa Mosambikissa ja sen naapurivaltioissa Zimbabwessa ja Malawissa. Tilanteen vakavuus selvisi alkuviikosta, kun hallitusten edustajat ja pelastustyöntekijät pääsivät käymään tuhoalueilla.

Rankkasateet ja tulvat ovat vallanneet kaupunkeja, kyliä ja viljelyksiä. Taloja ja ihmisiä on huuhtoutunut tulvavesien mukana. Äärimmäisen haavoittuvassa asemassa on tuhansia lapsia ja vanhuksia, pelastusjärjestöt arvioivat.

Mosambikin hallitus arvioi, että noin 80 000 neliökilometriä maanviljelysmaata on jäänyt tulvavesien alle ja tärkeät maissi- ja kassavasadot ovat tuhoutuneet. Noin 2500 lasta on menettänyt koulunsa. Useita tuhansia ihmisiä on kuollut ja satoja lapsia jäänyt orvoiksi.

Naapurimaassa Zimbabwessa kymmenien tuhansien kodit ovat tuhoutuneet. Lisäksi teitä on poikki ja satoja ihmisiä kadoksissa.

Tulvat ja rankkasateet jatkuvat alueella edelleen ja aiheuttavat lisää tuhoja, minkä seurauksena hallitukset ja avustustyöntekijät arvioivat uhrilukujen vielä nousevan, ja avuntarpeen kasvavan sitä mukaa kun tuhojen seuraukset paljastuvat.

Kirkon Ulkomaanavun työtä Mosambikissa ja Zimbabwessa voi tukea lahjoittamalla Kirkon Ulkomaanavulle tilille: Nordea, IBAN: FI33 1572 3000 5005 04, viitenumero 1203.

Lähetä tekstiviestinä sana APU20 numeroon 16499 (20e).

Lisätietoja:  Eija Alajarva, humanitaarisen avun päällikkö, eija.alajarva@kua.fi, p. 040 582 1183

Voit lahjoittaa myös nettisivujemme kautta.