Kehitysyhteistyön leikkaukset sinetöitiin runsaasta vastustuksesta huolimatta

Hallituksen rajut leikkaukset kehitysyhteistyöhön varmistuivat torstaina eduskunnan äänestyksessä siitä huolimatta, että ulkoasiainvaliokunta ja kaikki oppositiopuolueet olisivat halunneet palauttaa varoja kehitysyhteistyöjärjestöille.

Kirkon Ulkomaanapu on ilahtunut käydystä keskustelusta. Siinä tunnustettiin järjestöjen tekemä merkittävä työ sekä se, että kehitysyhteistyöllä voidaan ehkäistä pakolaisuutta.

Samoin Ulkomaanapu on hyvin kiitollinen kaikille suomalaisille, jotka ovat päättäneet lähteä tukemaan avustustyötä näinä vaikeina aikoina.

"On ollut upeaa nähdä, kuinka suomalaiset ovat tämän syksyn aikana alkaneet auttaa apua tarvitsevia.Haluamme kiittää myös niitä todella monia suomalaisia, jotka lähtivät keräämään rahaa pakolaisille tai vapaaehtoistyönä auttavat tänne tulleita. Syksyllä Kirkon Ulkomaanavun keräyslippaita piti tilata kiireesti lisää, kun kerääjiä ilmoittautui niin paljon, että lippaat loppuivat kesken", sanoo Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Jouni Hemberg.

Tukea tarvitaan jatkossakin. Hembergin mukaan on hyvä muistaa, että vaikka pakolaiskeskustelun painopiste on Euroopan pakolaiskriisin myötä siirtynyt tänne, suurin osa maailman yli 60 miljoonasta pakolaisesta on kehitysmaissa. Hätä lähtömaissa ja pakolaisleireillä on suuri.

"On hyvin valitettavaa, että Suomi on päättänyt leikata apuaan juuri nyt. Kansalaisten asennoituminen kehitysyhteistyöhön on kuitenkin edelleen myönteistä", Hemberg sanoo.

Leikkausten seurauksena Kirkon Ulkomaanapu joutuu lopettamaan työnsä kokonaan neljässä maassa ja karsimaan toimintaansa useissa muissa. Lähes puoli miljoonaa ihmistä jää ilman suoraa apua.

Kampanjat Kirkon Ulkomaanapu