Kävelijät lahjoittivat 60 000 euroa Naisten Pankin hanketyöhön | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Kävelijät lahjoittivat 60 000 euroa Naisten Pankin hanketyöhön

Toukokuusta joulukuuhun kestänyt Naisten Pankin Kävele Naiselle Ammatti -kampanja keräsi 60 000 euroa hauraiden maiden naisten työllistymiseen. Lahjoitusten turvin kaksituhatta naista Afrikassa, Aasiassa ja Lähi-idässä saa mahdollisuuden ammattiin.

”Olemme erittäin tyytyväisiä tulokseen. Korona muutti myös Kävele Naiselle Ammatti -kampanjaa, sillä luovuimme suurista yleisötilaisuuksista ja korvasimme ne pienten porukoiden tempauksilla ja omaehtoisilla kävelyillä. Kävelyn lisäksi lahjoituksia kerättiin myös soutamalla, joogaamalla ja kyykkäämällä”, kertoo tapahtuman vetäjä, Naisten Pankin johtoryhmän puheenjohtaja Paula Pauniaho.

Samalla otimme myös digiloikan: Kampanjan päätapahtuma järjestettiin suorana verkkolähetyksenä ja paikallisryhmät vinkkasivat sosiaalisessa mediassa kiinnostavista retkikohteista. Kampanjan ympärille muodostui myös 1 300 hengen Facebook-yhteisö, jossa jaettiin kuvia ja tunnelmia omilta kävelyiltä, kertoo Pauniaho.

Kävellen voi tehdä hyvää myös tänä vuonna. Kahdestoista Kävele Naiselle Ammatti kestää kesäkuusta syyskuuhun. Kampanjan pääpäivä on sunnuntai 5.9.2021.

Merkittäviä lahjoitussummia ulkomailta

Kävele Naiselle Ammatti -kampanjaan osallistuttiin lähes 80 paikkakunnalla ympäri Suomen. Lisäksi tempauksia järjestettiin 18 paikkakunnalla Saksassa, Kroatiassa, Ruotsissa ja Kreikassa.

Naisten Pankin vapaehtoisten järjestämistä tempauksista suurimmat lahjoitustuotot tulivat Saksasta (7 188 euroa) ja Kroatiasta (5 861 euroa). Suomessa järjestetyistä tempauksista suurimpiin tuloksiin ylsivät Espoo (3 713), Helsinki (3 529 euroa) ja Nauvo (2 138). Omalla ajalla tehtyihin OmaKävelyihin osallistuneet lahjoittivat 7 463 euroa.

BDO mukana Kävele Naiselle Ammatti -kampanjassa

Kampanjaan osallistui myös tilintarkastus- ja asiantuntijapalveluita tarjoava BDO:n henkilöstö eri paikkakunnilla.

Juuri nyt on tärkeää tukea heikommassa asemassa olevia. Myös henkilöstömme on kokenut avustustyön tärkeäksi ja on ollut innokkaasti mukana ideoimassa tapoja, joilla saisimme naisille ammatteja myös näinä poikkeusaikoina, sanoo BDO:n HR-neuvonantopalveluista vastaava johtaja Heidi Hannuksela.

BDO on yksi Naisten Pankin perustajaosakkaista ja Kävele Naiselle Ammatti -tapahtuman pääsponsori jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Uskomme vahvasti, että Naisten Pankin toimintaa tukemalla eniten apua tarvitsevat saavat tarvittavia keinoja, joilla edistetään naisten omaehtoista toimeentuloa. Naisten auttaminenhan on tutkitusti yksi tehokkaimmista keinoista edistää hyvinvointia, Heidi Hannuksela sanoo.

Naisten Pankki tukee kriisin keskellä

Kävele Naiselle Ammatti -kampanjan lahjoituksilla tuetaan hauraassa asemassa olevien naisten taloudellista toimeentuloa, ammatillista koulutusta ja yrittäjyyttä. Naisten Pankki tukee myös naisten omistamia säästö- ja lainaryhmiä sekä osuuskuntia.

Naisten tukeminen on nyt erityisen tärkeää, sillä koronapandemia on heikentänyt naisten asemaa hauraissa maissa. Toimeentulon menettämisen lisäksi koteihin eristäytyminen lisää kotiväkivallan riskiä.

Naisten taloudellinen itsenäisyys lisää myös vaikuttamismahdollisuuksia yhteisöissä. Naisten Pankin tukema koulutus ja yrittäjyys kantavat kriisinkin yli. Säästö- ja lainaryhmien toimintaan osallistuneilla on säästöjä puskuriksi tilanteeseen, jossa yritystoiminta hetkeksi hiipuu. Hankkeissa mukana olleilla naisilla on hyvät valmiudet nousta jaloilleen ja aloittaa oma liiketoiminta kriisin jälkeen.