Kasvisruoalla sotavarustelua ja eriarvoisuutta vastaan – Ruokaa ei aseita -leiri Helsingin lähiöissä heinäkuussa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Aseistakieltäytyjäliiton Ruokaa ei aseita -tapahtumissa halutaan kiinnittää huomiota siihen, että miljoonat ihmiset näkevät nälkää samaan aikaan, kun asevarusteluun riittää rahaa.

Kahdeksattatoista kertaa järjestettävä Ruokaa ei aseita -leiri toteutuu jälleen tänä kesänä. Erilaisista taustoista tulevat vapaaehtoiset järjestävät viisi ruoanjakoa ympäri Helsinkiä. Tapahtumissa tarjotaan ilmaista kasvisruokaa sitä tarvitseville. Ruoanjako alkaa klo 15 kaikkina päivinä ja ruokaa jaetaan noin sata annosta per tapahtuma.

Ruoanjakopäivät ja -paikat ovat:

To 1.7. Rauhanaseman piha, Itä-Pasila
Pe 2.7. Sitratori, Kannelmäki
Ma 5.7. Ala-Malmin tori, Malmi
Ti 6.7. Kirjaston edessä, Kontula
To 8.7. Rauhanaseman piha, Itä-Pasila

Viimeisen ruokajaon yhteydessä torstaina 8.7. ohjelmassa on myös livemusiikkia. Ruoanjaot toteutetaan paikallisten koronasuositusten mukaisella tavalla ja hyvästä käsihygieniasta ja turvaväleistä huolehtien. Kasvomaskin käyttöä suositellaan ja flunssaoireisten ei tule osallistua tapahtumiin.

”Miljoonat ihmiset näkevät maailmassa nälkää samaan aikaan kun asevarusteluun haaskataan mielettömiä summia. Ruokaa ei aseita -tapahtumien tarkoitus on kiinnittää huomiota tähän tosiasiaan jakamalla ihmisille ilmaista ruokaa”, leirin koordinaattori Milka Keinänen kertoo.

”Ruoka on kasvisruokaa, koska lihateollisuus kärjistää omalta osaltaan maailman ruokaongelmaa ja kolmannen maailman nälänhätää, kun voimavaroja käytetään tuhlaavasti karjankasvatukseen.”

Ruokaa ei aseita -leiri muistuttaa, että kampanjan teemat ovat valitettavan ajankohtaisia myös eriarvoistuneessa Suomessa. Kaikkein heikoimmassa asemassa olevien toimeentulon edellytykset ovat huonontuneet sosiaaliturvan heikennysten ja tiukennetun kontrollin myötä sekä koronakriisin takia. Sotilaallisen varustautumisen kiihdyttämiseen varoja on kuitenkin riittänyt.

”Hävittäjähankintojen vuoksi Suomen puolustusbudjetti kasvoi tänä vuonna yli 50 % viime vuodesta ja hävittäjien elinkaarikustannukset olisivat toteutuessaan kymmeniä miljardeja euroja”, Keinänen sanoo.

Leiriläiset tutustuvat kokkaamisen lisäksi väkivallattomuuteen, asevarusteluun ja kestävään ruokatuotantoon liittyviin teemoihin. Leiri alkoi 28.6. ja jatkuu 9.7. asti. Leirin järjestävät Aseistakieltäytyjäliitto ja Kansainvälinen vapaaehtoistyö yhdessä Helsingin Ruokaa ei aseita -ryhmän kanssa.