Kampanja iPhone-alihankkijan irtisanomien ay-johtajien puolesta laajenee

Applen alihankkija NXP:ltä irtisanotut ay-johtajat ovat joutuneet odottamaan oikeutta toukokuusta asti.
Apple julkaisee uuden iPhonen viikon päästä. Alihankkija NXP:ltä irtisanotut ay-johtajat ovat sen sijaan joutuneet odottamaan oikeutta toukokuusta asti.

Yksi uuden iPhonen tärkeimmistä komponenteista on online-maksamisen mahdollistava mikrosiru. Sen toimittaa NXP Semiconductors. NXP:n tehtaalla Filippiineillä työskennelleet ay-aktiivit irtisanottiin keväällä kesken työehtosopimusneuvotteluiden.

NXP on väittänyt etsivänsä ratkaisua tilanteeseen. Teollisuusalojen kansainvälisen ammattijärjestön IndustriALLin mukaan yhtiö on kuitenkin kiihdyttänyt ay-vastaisia toimiaan ammattiliitto MWAPin hajottamiseksi. Työntekijöiden oikeuksia rikotaan päivittäin, eikä yhtiö ole suostunut palkkaamaan ay-johtajia takaisin.

Irtisanomiset olivat Filippiinien työlainsäädännön mukaan laittomia ja ne rikkovat sekä NXP:n että Applen omia vastuullisuusohjeistoja.

Työpaikkansa säilyttäneet järjestäytyneet työntekijät ovat joutuneet uhkailun ja pelottelun kohteeksi. Irtisanomisia protestoineita vastaan on nostettu syytteitä "kurittomasta käytöksestä" ja "maleksimisesta". Vartijat valokuvaavat liittoon kuuluvia työntekijöitä, myös näiden lounastauoilla, ja valvontakameroita on asennettu eri puolille tehdasta. T-paidat, joihin on painettu irtisanottuja puolustavia iskulauseita, on kielletty.

Filippiinien työministeriön sovitteluehdotuksen mukaan kaksitoista laittomasti irtisanottua ay-johtajaa tulisi palkata takaisin tehtaalle 5,2 prosentin palkankorotuksella, ja loput 12 saisivat kohtuulliset irtisanomispaketit.

"Työministeriön tulee kunnioittaa Filippiinien työlainsäädäntöä ja vaatia, että kaikki liiton komiteaan kuuluvat palkataan takaisin", sanoo IndustriALLin pääsihteeri Jyrki Raina.

Yli 150 000 ihmistä kirjoitti Applelle SumOfUs-vetoomuskampanjan kautta kesällä ja vaati, että NXP alkaa toimia Applen alihankintaketjuja koskevan ohjeiston mukaisesti. Kunnon työn päivä lähestyy ja kampanjaan ehtii vielä mukaan. Vetoomuskampanjaan osallistuminen on #Kunnon työn teko.

Linkki SumOfUs-vetoomukseen

Kampanjat SASK ry