Joulu ilman kulutushysteriaa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Joulu ilman kulutushysteriaa

Perjantaina 28. marraskuuta vietetäänperinteistä Älä osta mitään -päivää teemalla "krääsätön joulu". Päivä osuu samaan ajankohtaan, jolloin jouluun liittyvä kulutussesonki lähtee käyntiin. Eettisen kaupan puolesta ry ja Luonto-Liitto kannustavat yhdessä jatkamaan kulutushysteriasta pidättäytymistä ja itsehillinnän harjoittamista aina jouluun asti ja siitä eteenpäin.

Älä osta mitään -päivän kruunaavat romukuuset, jotka Eetti ja Luonto-Liitto pystyttävät yhdessä Helsinkiin ja Tampereelle. Helsingissä romukuusi nousi jo viime vuonna muistuttamaan ohikulkijoita e-jätteen ongelmista. Helsingin kuusi pystytetään päärautatieasemalle klo 14 ja Tampereen puu saa romukoristeet yllensä kello 12 pääkirjastossa. Kuuset koristellaan hylätyllä sähkö- ja elektroniikkaromulla. Installaatioilla halutaan muistuttaa ihmisiä vastuullisen kuluttamisen ja kierrättämisen tärkeydestä. Rahoillamme saa ostettua kulutustuotteita paljon enemmän kuin luonto kestää, joten viimeistään tässä vaiheessa vuotta pitäisi elää kohtuullisemmin.

"Nyt on aika tehdä lahjavallankumous! Ei rasiteta toisiamme kaappien pullotusta pahentavilla tavaroilla. Annetaan toisillemme sen sijaan aikaa ja palveluksia, jotka tuovat meitä lähemmäs toisiamme", sanoo Älä osta mitään -päivän koordinaattori Suvi-Anne Kinnunen Luonto-Liitosta.

"Ihmiset vaihtavat sähkö- ja elektroniikkalaitteita nopeasti uusiin niin uudempien versioiden kuin lyhyen kestävyyden vuoksi. Kulutuselektroniikassa on paljon huolestuttavia piirteitä, kuten luonnonvarojen kulutus, tuotannon päästöt ja vaikutukset työntekijöihin ja luontoon sekä kierrätyksen puutteellisuus. Ihmiset kuitenkin ostelevat uutta elektroniikkaa varsin huolettomasti", Kinnunen kertoo.

Päivän jälkeen krääsättömän joulun ilosanomaa jaetaan muun muassa alaosta.fi-sivulla, jossa avautuu 1. joulukuuta kulutuskriittinen sarjakuvajoulukalenteri.