Jopa 7,5 miljoonan lapsen elämä vaarassa, kun väkivaltaisuudet eskaloituvat Ukrainassa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Ukrainan 7,5 miljoonaa alle 18-vuotiasta lasta ovat vakavassa vaarassa haavoittua, kokea vakavaa henkistä ahdistusta sekä joutua jättämään kotiseutunsa väkivaltaisuuksien kiihdyttyä viime yön aikana, sanoo Pelastakaa Lapset.

Pääkaupunki Kiovassa ja muissa suurissa kaupungeissa, kuten Harkovassa, on kuultu räjähdyksiä, jotka pakottavat lapset ja perheet kellareihin ja pommisuojiin. Vanhemmat kertovat yrittävänsä rauhoittaa kauhuissaan olevia lapsia. Tuhannet muut pakenevat pääkaupungista, enimmäkseen autoilla. Lämpötila pääkaupungissa laskee pakkasen puolelle, ja kotiseudultaan siirtymään joutuneet lapset voi joutua viettämään pitkiä öitä ja päiviä alttiina ankarille olosuhteille.

Itä-Ukrainassa asuu yli 400 000 lasta alueilla, joilla lapsilla on vaara sotilaiden ja tykistön välittömän läsnäolon vuoksi loukkaantua tai kuolla aseisiin, maamiinoihin tai pommeihin. Lapset joutuvat myös jättämään kotinsa vallitsevassa tilanteessa.

Ainakin 100 000 lasta ja heidän perhettään on jo lähtenyt kotoaan maanantain jälkeen, ja he asuvat tällä hetkellä ystävien, sukulaisten ja tuntemattomien luona, usein ahtaissa olosuhteissa.

Pelastakaa Lapset kehottaa kiireellisesti kaikkia konfliktin osapuolia suostumaan väkivaltaisuuksien välittömään lopettamiseen, jotta lasten hyvinvointiin ja henkeen kohdistuvia riskejä voidaan lieventää.

Väkivaltaisuuksien jatkuessa kaikkien toimijoiden on noudatettava kansainvälisen humanitaarisen oikeuden mukaisia velvoitteitaan, muun muassa varmistamalla, että siviilejä ja siviilikohteita, erityisesti kouluja ja sairaaloita, suojellaan hyökkäyksiltä. Räjähteiden käyttö asutuilla alueilla aiheuttaa vakavaa vahinkoa siviileille, erityisesti lapsille, ja sitä tulisi välttää kaikin keinoin.

Pelastakaa Lasten Itä-Euroopan aluejohtaja Irina Saghoyan sanoo:

– Ukrainan lapset joutuvat tämän aikuisten sodan ristituleen. Tilanne ei olisi saanut koskaan ajautua tähän.

– Välittömin huolemme on lasten terveyteen ja hyvinvointiin kohdistuva uhka – konflikteissa kaikki on mahdollista – kuolema, loukkaantuminen, seksuaalinen väkivalta, suojelun puute. Lapset ovat kauhuissaan. He kuulevat räjähdyksiä, heitä pyydetään pakenemaan pelkät vaatteet päällään. Heidän mielenterveyteensä kohdistuvaa riskiä ja pitkäaikaisten traumojen mahdollisuutta ei voida aliarvioida.

– Olemme myös vakavasti huolissamme pakkomuutosta ja sen vuoksi merkittävästi kasvavasta humanitaarisen avun tarpeesta. Jokainen kodistaan pois pakotettu perhe tarvitsee apua suojaa, ruokaa, puhdasta vettä – välttämättömiä perustarpeita. Elämme myös talven loppua, ja lämpötilat ovat säännöllisesti nollan alapuolella. Monilla konfliktialueella asuvilla lapsilla ei ole tarpeeksi ruokaa syötäväksi tai vaatteita pitääkseen heidät lämpimänä. Monet näistä lapsista saattavat joutua etsimään riittämättömiä suojapaikkoja joukkopaon yhteydessä, missä he joutuvat alttiiksi jäätävälle sateelle, tuulelle ja lumelle. Ajatus on uskomattoman ahdistava.

Pelastakaa Lapset on toiminut Ukrainassa vuodesta 2014 lähtien ja toimittanut tärkeää humanitaarista apua lapsille ja heidän perheilleen. Tähän sisältyy lasten kouluun pääsyn tukeminen, psykososiaalisen tuen tarjoaminen, talvi- ja hygieniapakkausten jakaminen sekä käteisavun myöntäminen perheille, jotta he voivat täyttää perustarpeensa, kuten riittävän ruoan, vuokran ja lääkkeet, tai investoida uuden yrityksen perustamiseen.