Jesse Kaikuranta Sierra Leonesta: Ihmiset jaksavat hymyillä kaiken koetun kauheuden jälkeen

Kohtaamiset Sierra Leonessa antavat perspektiiviä omaankin elämään, sanoo maasta palannut Jesse Kaikuranta.

Marraskuun ensimmäisenä päivänä uuden albuminsa julkaiseva ja Voice of Finland 2012 –kilpailusta suureen suosioon noussut Jesse Kaikuranta oli viime viikolla Sierra Leonessa Kirkon Ulkomaanavun vieraana.

Reilun viikon mittaisella matkalla Jesse Kaikuranta tutustui paikalliseen koulutuskeskukseen. Siellä vaikeassa elämäntilanteessa olevat nuoret, kuten lapsisotilaat ja yksinhuoltajat saavat uuden mahdollisuuden ammattikoulutuksessa. Zimmin koulutuskeskuksesta valmistuu puuseppiä, kampaajia, kokkeja, rakennusmiehiä ja batiikkikankaiden tekijöitä.

"Koulutuksen avulla uskomattomia raakuuksia kokeneet ihmiset saavat aidon mahdollisuuden uuteen elämään. Sen konkreettisuus pysäytti", Jesse Kaikuranta kommentoi heti matkan jälkeen.

"Valitamme joskus aivan turhasta. Kohtaamiset Sierra Leonessa antavat perspektiiviä omaankin elämään. Ihmiset jaksavat hymyillä kaiken koetun kauhun jälkeen."

Sierra Leonen kymmenen vuotta jatkunut sisällissota päättyi vuonna 2001.

Siviiliammatissaan Jesse Kaikuranta on laulunopettaja. Lähettiläänä hän on erikoistunut Kirkon Ulkomaanavun yhteen teemaan, koulutukseen.

Kampanjat

Punainen logo, jossa kädet ylhäällä oleva ihmishahmo.

Logo, jossa keltainen nuolikuvio ja teksti Taksvärkki ry, Dagsverket rf.