Järjestöt vaativat loppua Fennovoiman ydinvoimalahankkeelle | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Järjestöt vaativat loppua Fennovoiman ydinvoimalahankkeelle

Ympäristö- ja rauhanjärjestöt järjestävät Helsingissä keskiviikkona 29.6. mielenosoituksen, jossa vaaditaan loppua Fennovoiman ydinvoimalahankkeelle Pyhäjoella.

Fennovoima toi julkisuuteen 22.6, että yhtiö ei onnistunut solmimaan sopimusta ydinjätteensä sijoittamiseksi Posivan Onkaloon Eurajoelle. Yhtiön suunnitelmat etsiä kokonaan uusi loppusijoituspaikka Pyhäjoelta tai Eurajoelta eivät herätä luottamusta.

"Pyhäjoella ja naapurikunnissa ympäristövaikutusten arviointiprosessin ja tutkimusten käynnistäminen neljän kunnan rajamaastossa sijaitsevalla Sydännevan alueella tietävät jälleen vuosien epävarmuutta ja piinaa paikallisille ihmisille, nyt ydinjätekiistan merkeissä", toteaa pyhäjokisen Pro Hanhikivi -yhdistyksen puheenjohtaja Helena Maijala.

"Fennovoimalle pelattiin taas lisäaikaa. Posiva ei selvästi jätteitä halua, mutta Rehn virkakuntineen ei näytä luovuttavan. Lisäksi Fennovoima jälleen kerran jäi kiinni valehtelusta. Aiemmin Pyhäjoki loppusijoituspaikkakuntana ei ole missään vaiheessa ollut esillä. Nyt nähtiin absurdi näytös, jossa pyhäjokiset jäivät katsojan rooliin samalla kun Rehn uhkaili jälleen Posivan ja Fennovoiman yhteistyöhön pakottamisella. Miksi Fennovoima ei huolehdi itse omista jätteistään?" kysyy Greenpeacen ilmasto- ja energiavastaava Olli Tiainen.

Myös Pyhäjoen kunta on välittömästi tyrmännyt Fennovoiman esittämän ajatuksen ydinjätteen loppusijoituksesta Pyhäjoelle.

Järjestöt muistuttavat, että Rosatomin ydinvoimalaprojekteja Venäjällä ja Valko-Venäjällä ovat leimanneet toistuvat kiirehtimisestä ja teknisistä ongelmista seuranneet onnettomuudet ja viivästykset. Myös Säteilyturvakeskuksessa on herännyt huoli Fennovoiman ydinvoimaosaamisesta. "Fennovoima ja sen laitetoimittaja Rosatom selvästikin tekevät asioita kiirehtien ja huolimattomasti. Vaikuttaa siltä, että yhtiöillä ei ole riittävää osaamista ydinvoimalan rakentamiseen Pyhäjoelle ja uhkana on, että edessä on uusi Olkiluoto 3:n tai Talvivaaran kaltainen katastrofi", sanoo Maan ystävien ydinvoimatoimintaryhmän aktivisti Leea Parhiala.

Suomessa valmistellaan parhaillaan uutta ilmasto- ja energiastrategiaa. Mukana on myös skenaario, jossa Suomi toimisi vuoteen 2050 mennessä täysin uusiutuvan energian varassa. Järjestöt korostavat, että Fennovoima ei sovi tähän visioon.

"Ydinvoimala Pyhäjoelle on yksi niistä investoinneista, jotka haittaavat uusiutuvan energiantuotannon kehittämistä Suomessa. Tosiasiassa ilmastonmuutoksen torjumiseksi vaaditaan välittömiä ja laaja-alaisia rakenteellisia muutoksia energiantuotannossa", kommentoi Luonto-Liiton puheenjohtaja Varpu Määttänen.

Mielenosoittajat kritisoivat myös kansalaisten äänen sivuuttamista hankkeen yhteydessä.

"Kansalaisyhteiskunnalla ei ole ollut missään vaiheessa aitoa vaikuttamismahdollisuutta. On myös kuvaavaa, että Pyhäjoella päättäjät estivät yhteensä neljä kertaakunnallisen kansalaisäänestyksen ydinvoimalasta", toteaa Hanna Aho, Suomen Luonnonsuojeluliiton asiantuntija ilmastonmuutos ja energiankysymyksissä.

Mielenosoittajat kokoontuvat Kampissa Narinkkatorilla 29.6. klo 13. Kulkue lähtee liikkeelle klo 13.15 ja päättyy Kruununhakaan Ritarihuoneen puistoon työ- ja elinkeinoministeriön liepeille. Puistossa kuullaan puheenvuorot biokemisti Jari Natuselta, Greenpeacen Olli Tiaiselta ja Naiset Atomivoimaa Vastaan -liikkeen Ulla Klötzerilta.

Mielenosoituksessa ovat mukana Greenpeace, Luonto-Liitto, Maan ystävien ydinvoimatoimintaryhmä, Naiset Rauhan Puolesta, Naiset Atomivoimaa Vastaan, PAND - Taiteilijat rauhan puolesta sekä Suomen Luonnonsuojeluliitto.

Miksi maailma.net suosii ja antaa tilaa tällaisten kampanjoiden mainostamiseen.

Niistä ei ole mitään hyötyä maailma.netin ilmoitetuille tavoitteille:

"Mikä maailma.net?

maailma.net on johtava suomalainen ihmisoikeuksiin, kehitysyhteistyöhön, globaaliin kehitykseen ja oikeudenmukaisuuteen sekä kestävään kehitykseen keskittynyt verkkojulkaisu. Uutisten lisäksi sivustolla julkaistaan työpaikka-, kampanja- ja tapahtumailmoituksia."