Järjestöt luovuttivat kasviskorin presidenttiparille – jokainen voi tehdä ympäristöteon lautasellaan | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Presidenttipari sai jälleen jouluisen kasviskoritervehdyksen ympäristö- ja eläinsuojelujärjestöiltä.

Ympäristö- ja eläinsuojelujärjestöt luovuttivat jo viidennen kerran jouluisen kasviskoritervehdyksen presidenttiparille Mäntyniemessä. Järjestöt haluavat juhlapyhien alla muistuttaa, että jokainen voi omilla ruokavalinnoillaan vaikuttaa ilmaston, luonnon ja eläinten sekä myös ihmisen omaan hyvinvointiin.

Yksityisen kulutuksen ympäristövaikutusten kolmen kärki on ruoka, asuminen ja liikkuminen. Maailman ruoantuotanto kuluttaa suurimman osan ihmisten käyttämästä makeasta vedestä sekä aiheuttaa valtaosan metsäkadosta. Ruoan osuus ilmastokuormastamme on noin 20 prosenttia, mikä on suunnilleen saman verran kuin liikenteen. Ruokavalinnoillamme on siten suuri merkitys ympäristön hyvinvoinnille.

Jos lihan-, maidon- ja kananmunantuotannossa käytettävällä maatalousmaalla tuotettaisiin ruokaa suoraan ihmisille, ruokaa riittäisi useammalle, kasvihuonekaasupäästöt vähenisivät ja elinympäristöjä säästyisi uhanalaisille eläin- ja kasvilajeille.

Kotimaiset juurekset ja perunat ovat aina olleet tärkeä osa perinteistä suomalaista jouluateriaa. Kasvisvaihtoehtojen ei tarvitse kuitenkaan rajoittua joulunakaan juureksiin, sillä kuluvana vuonna kauppojen hyllyille tullut ilahduttava määrä uusia kasvipohjaisia ruokainnovaatioita.

"Kasvisruokakori on käytännön esimerkki siitä, miten me kaikki suomalaiset voimme ateria kerrallaan sekä hillitä ilmastonmuutosta että edistää luonnon hyvinvointia. Kasvispainotteinen ruokavalio on entistä luontevampi valinta, kun uudet kasvipohjaiset tuotteet ovat jokaisen ulottuvilla. Monipuolinen kasvispainotteinen ruoka on paitsi ympäristöystävällistä myös hyväksi terveydelle", sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Järjestöt kokoavat korin ja pitävät tervehdyspuheen presidenttiparille vuorovuosina. Tänä vuonna vuoro oli WWF:llä. Presidenttiparille annetussa kasviskorissa on arkeen sopivia tuotteita, joilla voi helposti korvata lihaa, sekä tuotteita herkutteluhetkiin: omenaglögiä, hapankaalia, hernetempeä, härkäpaputuotteita, nokkosrouhetta, hamppusnacksejä, tahinia, kotimaisia luomujuureksia ja perunoita sekä spelttilakua ja vegaanista raakasuklaata. Lennu-koira sai jo perinteiseen tapaan vegaanisen puristeluun.