Irakista paenneet saavat turvaa Jordanian kirkosta | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Irakista paenneet saavat turvaa Jordanian kirkosta

Irakin kiristyvä tilanne ajaa ihmisiä yhä ahtaamalle ISIS-järjestön valloittaessa uusia alueita. Suomen Lähetysseura tukee Luterilaista maailmanliittoa, joka auttaa kriisialueella olevia sekä sieltä pakenevia siviilejä.

Maryam puristaa tiukasti vihreää Raamattua käsissään. Se on yksi niistä tärkeimmistä tavaroista, joita hän ennätti napata mukaansa paetessaan ISIS-joukkoja Pohjois-Irakissa lähellä Mosulin kaupunkia. Maryam kertoo tarinaansa Jordaniassa, jonne hän pakeni perheensä kanssa viime kesänä. Mitään ylimääräistä ei voinut ottaa mukaan, Maryam muistelee. Raamatun lisäksi nainen pakkasi mukaansa vain passinsa. Vaatteet hänen päällään ovat samat, jotka hän puki päälleen lähtiessään pakoon.

Maryamin nuorin poika oli juuri päättämässä kouluvuottaan, kun huhut lähenevistä ISIS-järjestön joukoista vahvistuivat.

"Meillä ei ollut aikaa pakata tai ajatella, oli vain lähdettävä nopeasti", 58-vuotias Maryam kertoo nyt.

Mosulin kaupungista paennut Lobna joutui jättämään kotinsa samoihin aikoihin.

"ISIS-joukot hyökkäsivät 5. kesäkuuta. Kranaatit lentelivät neljän päivän ajan. Piileskelimme kotona yhdessä huoneessa ja pystyimme nukkumaan vain pari tuntia yössä. Viidentenä päivänä meitä varoitettiin, että joukot aikoivat hyökätä ihmisten koteihin. Silloin lähdimme pakoon", Lobna kertoo.

Maryamin ja hänen perheensä pitkä pakomatka taittui liftaten ja kävellen. Lopulta perhe pääsi monen vaiheen kautta turvaan Jordanian pääkaupunkiin Ammaniin, jossa heidät majoitettiin Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon ylläpitämään keskukseen.

Pakolaisten määrä kasvaa

Jordanian kirkon ylläpitämiin keskuksiin on sijoitettu yli tuhat Irakista paennutta. Paenneet ovat pääosin Mosulin alueelta Pohjois-Irakista paenneita kristittyjä.

Tilat keskuksissa alkavat käydä ahtaiksi pakolaismäärän kasvaessa. Luterilaisen maailmanliiton (LML) tuella keskusten tiloja on remontoitu, vessoja ja suihkuja on rakennettu ja väliseiniä pystytetty.

"Majoitamme pakolaisia yhteensä 11 eri paikkaan. Jokaisessa seurakunnassa salit ovat muutettu pakolaiskeskuksiksi, jotta voimme auttaa Irakista tänne tulleita siskojamme ja veljiämme. Onneksi meillä on paljon vapaaehtoisia auttamassa", pakolaisten vastaanotosta vastaava Caritas Jordan -järjestön johtaja Wael Suleiman sanoo.

Huoli tulevaisuudesta ja Irakiin jääneistä sukulaisista painaa kaikkien keskuksissa asuvien mieltä. Maryam yhdessä tuhansien muiden pakolaisen kanssa joutuu seuraavaksi vain odottamaan ja elämään toivossa, että kotiin voisi vielä joskus palata.

Lähetysseuralta katastrofitukea

Suomen Lähetysseura on käynnistänyt keräyksen maan sisäisten pakolaisten tukemiseksi Pohjois-Irakissa. Syyskuussa päätettiin lähettää 50 000 euroa Luterilaiselle maailmanliitolle (LML), joka vastaa avun toimittamisesta perille osana laajempaa kansainvälistä avustusoperaatiota.

Luterilaisen maailmanliiton operaatio keskittyy kurdien hallitsemilla alueilla Mosulin kaupungin läheisyydessä ensisijaisesti väkivaltaa paenneisiin siviileihin, joista valtaosa lukeutuu Irakin uskonnollisiin ja kansallisiin vähemmistöihin.

"Siviilien, etenkin lasten, naisten ja vanhusten tilanne vaatii välitöntä humanitaarista apua. Toistaiseksi luotettavat avustuskanavat ovat auki, ja niitä käytämme", Lähetysseuran katastrofityön koordinaattori Timo Frilander sanoo.

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea maksamalla tilille IBAN: FI60 8179 9710 0312 86, BIC: DABAFIHH, viestikenttään AUTA, soittamalla katastrofikeräyspuhelimeen 0600 11320 (20,28 e + pvm.) tai lähettämällä tekstiviestin AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155.

Lähde: Luterilainen maailmanliitto