Intistä ulos viipymättä ja vitkuttelematta | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Intistä ulos viipymättä ja vitkuttelematta

Asepalveluksesta siviilipalvelukseen siirtymisen pitäisi tapahtua välittömästi, mutta Aseistakieltäytyjäliiton tietojen mukaan sivariin hakeva voidaan esimerkiksi määrätä ”keskusteluihin” joukko-osaston komentajan ja sosiaalikuraattorin kanssa.

6.7. on vuoden 2020 toinen armeijan palvelukseenastumispäivä. Vaikka siviilipalvelukseen voi hakea jo kutsunnoissa, nykyään suurin osa hakee siviilipalveluksen vasta armeijapalveluksen jo alettua. Siviilipalveluslain mukaan hakemus siirtymisestä siviilipalvelukseen on käsiteltävä ja kotiuttaminen armeijasta toteutettava “viipymättä”.

Tästä huolimatta Aseistakieltäytyjäliitto saa joka vuosi kymmeniä yhteydenottoja erilaisista ongelmista ja vitkuttelutapauksista kotiuttamiseen liittyen. Erityisen paljon yhteydenottoja tulee palvelukseenastumispäivien jälkeisinä viikkoina tammi- ja heinäkuussa.

Siviilipalvelukseen määrääminen perustuu siihen hakevan henkilön vakaumukseen, ja siihen voi siirtyä missä vaiheessa tahansa vielä varusmiespalveluksen aikanakin. Käytännössä siviilipalvelukseen hakeminen on ilmoitusasia, koska hakemus pitää lakien perusteella hyväksyä automaattisesti, kunhan se on oikein täytetty. Hakemuksen hyväksymisen jälkeen sivariin siirtyvä palauttaa hallussaan olevat armeijan varusteet ja hän on vapaa lähtemään.

Hakemusta ei tarvitse jättää henkilökohtaisesti, joten sen voi toimittaa joukko-osastoon myös lomalta tai viikonloppuvapaalta. Lähtökohdan tulisi siis olla, että aamulla siviilipalvelukseen siirtymisestään ilmoittava pääsee lähtemään joko samana päivänä tai viimeistään seuraavana aamuna.

Aseistakieltäytyjäliiton kokemuksen mukaan siirtyminen ei kuitenkaan käytännössä aina tapahdu näin mutkattomasti. Armeijan sisäisen ohjeistuksen perusteella sivariin hakeva voidaan määrätä ”keskusteluihin” joukko-osaston komentajan ja sosiaalikuraattorin kanssa. Myös armeijan varusteiden palauttaminen aiheuttaa toisinaan viivytystä, jos varasto onkin mennyt kiinni hakemuksen käsittelyn aikana. Armeijan omat sinänsä lailliset mutta lakiin perustumattomat käytännöt eivät kuitenkaan saa aiheuttaa viivästystä siviilipalvelukseen hakijan kotiuttamisessa.

Aseistakieltäytyjäliitto vaatiikin Puolustusvoimilta, että perusyksikköihin asti huolehdittaan riittävät tiedot lainsäädännöstä, jotta turhalta vitkuttelulta vältyttäisiin.

Joissain tapauksissa armeijan henkilökunta on ryhtynyt testaamaan kysymyksillä siviilipalvelukseen hakevan vakaumusta ja muistuttelemaan sotilasvalasta, jos hakija on jo ehtinyt vannoa sen. Minkäänlaiseen vakaumuksentutkintaan heillä ei kuitenkaan ole oikeutta, eikä mahdollisesti vannottu sotilasvala vaikuta asiaan millään lailla. Lomilta tai vapailta siviilipalvelukseen hakeutuvat taas saavat toisinaan joukko-osastoistaan yhteydenottoja, joissa heitä uhkaillaan päätöksensä seuraamuksilla.

Aseistakieltäytyjäliitto muistuttaa, että armeijan henkilökunnan tulee suhtautua siviilipalvelukseen hakevaan asiallisesti kaikissa tilanteissa, ja asiaton käyttäytyminen tai väärien tietojen antaminen voi merkitä virkavirhettä tai -rikosta.

Aseistakieltäytyjäliitto pyrkii parhaansa mukaan neuvomaan ja auttamaan sen neuvontaan yhteyttä ottavia siviilipalvelukseen hakijoita. Liitto on aseistakieltäytyjien (siviilipalvelusvelvolliset, totaalikieltäytyjät, reservinkieltäytyjät) etujärjestö ja toisaalta kaikille avoin militarismin vastainen nuorisojärjestö.

Lähettänyt Henri (ei varmistettu) 25.10.2020 - 17:57

Mitenkäs tuo varusteiden palauttaminen? Minulle kerrottiin että siinä kestää n. 2 päivää mutta tämä kirjoitelman mukaan siinä ei pitäisi kestää lainkaan.

Lähettänyt Tuntematon (ei varmistettu) 5.1.2022 - 19:34

Täällä sama kuvio. Kohdeltiin epäkohteliaasti puhutteluissa. Kuraattori kyseenalaisteli päätöstä ja että onko tämä ok sinun lähipiirille? Vakaumuksesta kyseltiin koko ajan ja vinguteltiin ja väänneltiin pitkään. Tänään aamulla ilmoitin asiasta eikä ole tullut vielä päätöstä tai kuulunut mitään asiaan liittyen.