Interpedialla uusi kummikoulu Nepalissa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Interpedialla uusi kummikoulu Nepalissa

Interpedian kouukummiohjelmassa kummiksi voi ryhtyä koko koulu, yksittäinen luokka, oppilaskunnan hallitus, vanhempainyhdistys tai opettajakunta.

Interpedia on aloittanut uuden kummikouluohjelman Nepalin syrjäisimmässä provinssissa Kaukolännessä.

Kummit tukevat kokonaisen koulun toimintaa ja oppilaita Nepalissa. Koulukummiksi voi ryhtyä koko koulu, yksittäinen luokka, oppilaskunnan hallitus, vanhempainyhdistys tai opettajakunta.

Mitä koulukummius tarjoaa?

Koulukummit saavat mahdollisuuden tutustua syvemmin Nepaliin sekä maan kulttuuriin, kieleen ja tapoihin. Kummius antaa myös uutta sisältöä eri oppiaineiden opetukseen (esim. maantieto, historia, uskonto, äidinkieli, vieraat kielet, kuvaamataito, musiikki) ja mahdollisuuden havainnollistaa oppilaille lasten oikeuksia ja arkea kehitysmaissa.

Vuoristossa koulumatka voi kestää jopa tunteja

Nepalin Kaukolännen koulut ovat usein pieniä maaseutukouluja. Vuoristoisessa maassa kulkuyhteydet ovat hankalia, joten monet oppilaista joutuvat kävelemään useita tunteja päästäkseen kouluun.

Monenlaista tukea tarvitaan

Koulun keskeyttäminen on Nepalissa yleistä jo alaluokilla ja oppimistulokset jäävät usein heikoiksi. Opettajilla ja vanhemmilla on matala koulutustaso, joten kehitämme opetuksen laatua ja motivoimme myös vanhempia.

Lisäksi oppimateriaaleista on pulaa ja koulujen wc-tilat ovat usein puutteelliset. Länsi-Nepalissa tyttöjen koulunkäyntiä vaikeuttaa kuukautisiin liittyvä syrjintä.

Suomalaisen koulun tuella nepalilaiselle kummikoululle tarjotaan esimerkiksi koulutusta, resursseja tukiopetukseen, oppimateriaaleja, kuukautissuojia, uusia wc-tiloja tms. Tukimuoto arvioidaan aina koulun tarpeen mukaan.

Miten koulukummius toimii?

Koulukummimme järjestävät esimerkiksi teemapäiviä ja varainkeruutapahtumia. Interpedialta koulu saa tietoa ja kuulumisia Nepalista sekä materiaalia opetukseen ja varainhankintaan. Teemme mahdollisuuksien mukaan myös kouluvierailuja.

Esimerkiksi Arabian koulu Helsingissä järjesti Nepal-päivän ja Nepal-kävelyn. Lue lisää Arabian tapahtumasta blogistamme:

Koulukummius tarjoaa keinon sukeltaa koululaisen elämään toisella puolella maailmaa

Lisätietoja koulukummiudesta