Ihmisoikeusliitto kanteli seurakuntien työpaikkailmoituksista

Ihmisoikeusliitto löysi tällä viikolla kuusi työpaikkailmoitusta, jossa kirkon jäsenyyttä edellytettiin myös tehtävissä, jotka eivät suoraan liity kirkon hengelliseen toimintaan.
Onko kaikkien seurakunnan työntekijöiden oltava kirkon jäseniä? Löysimme tällä viikolla kuusi työpaikkailmoitusta, jossa kirkon jäsenyyttä edellytettiin myös tehtävissä, jotka eivät suoraan liity kirkon hengelliseen toimintaan. Tällaisia tehtäviä olivat muun muassa emäntä ja talouspäällikkö. Teimme kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Oikeusasiamies on aikaisemmassa ratkaisussaan katsonut, että työsopimussuhteessa kirkon jäsenyyttä voidaan edellyttää vain työssä, johon liittyy kirkollisia toimituksia, diakoniaa tai opetusta. Sen sijaan teknisessä työssä ilman liittymää kirkkolain mukaisiin hengellisiin toimintoihin ei ole perusteltua vaatia kirkon jäsenyyttä.

Lue koko kantelu tästä: kantelu_EOA_ev.lut.kirkko

Kampanjat Ihmisoikeusliitto