Hyvää tekeviä seikkailijoita haetaan Kapua-tiimiin kymmenennen kerran | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Hyvää tekeviä seikkailijoita haetaan Kapua-tiimiin kymmenennen kerran

Kapua 2018 Malawi -kampanjassa vapaaehtoiset osallistuvat Kapua-triathloniin Malawissa ja keräävät varoja koulutuksen ja terveyden edistämiseen itäisessä ja eteläisessä Afrikassa. Haku Kapua-tiimiin on käynnissä 2.10.–31.10.2017.

Kapua 2018 Malawi -tiimiin ja seikkailuun haetaan juuri nyt eri-ikäisiä suomalaisia. Etsimme henkilöitä, joita yhdistää kiinnostus osallistua kehitysyhteistyöhön ja halu haastaa itsensä pyöräillen, meloen ja vuorelle vaeltaen. Kapua-triathlon huipentuu Malawin korkeimmalle huipulle Mt. Mulanjelle (3002m) kapuamiseen.

Kapua-tiimi matkaa syyskuussa 2018 eteläisessä Afrikassa sijaitsevaan pieneen sisämaavaltioon Malawiin tutustumaan, miten Väestöliiton ja Taksvärkin hanketyöllä edistetään tyttöjen ja naisten kouluttautumista ja oikeuksien toteutumista kyläyhteisöissä.

”Kun pystymme vahvistamaan malawilaisten tyttöjen seksuaalioikeuksia ja parantamaan kouluilmapiiriä, pystymme auttamaan heitä kasvamaan täyteen potentiaaliinsa”, kuvaa Väestöliiton kansainvälisen työn esimies Elina Korhonen työn merkittävyyttä.

Kapuajat keräävät varoja koulutuksen ja terveyden edistämiseen Malawissa ja Etiopiassa ja tiedottavat kampanjasta Suomessa vuoden ajan. Kapua 2018 Malawi -ryhmän tavoitteena on kerätä yhteensä 100 000 euroa kansalaisjärjestöjen tekemään kehitysyhteistyöhön. Osallistujat maksavat itse matkakulunsa Malawiin.

”Koulun keskeyttäminen ja lapsiavioliitot ovat tyttöjen ja koko yhteiskunnan ongelmia, joihin nuoret voivat kouluttautumalla ja toisiaan tukemalla vaikuttaa. Nuoret saavat Malawissa omissa ryhmissään vertaistukea, tietoa ja valmiuksia elämänhallintaan”, kertoo Taksvärkki ry:n toiminnanjohtaja Lauri Peltonen.

Kymmenennen Kapua-kampanjan yhteistyökumppanit ovat Väestöliitto, Taksvärkki ry ja Kynnys ry. Kapuan kumppanijärjestöillä on pitkä kokemus kehitysyhteistyöstä ja ne toimivat yhteistyössä paikallisten järjestöjen kanssa. Kokemus ja paikallistuntemus takaavat laadukkaan ja vaikuttavan kehitysyhteistyön.

Hakuaika Kapua 2018 Malawi -tiimiin on 2.10.–31.10.2017.